روزنامه های کابل: شنبه ۳۱ سرطان/تیر
نوشته شده توسط : amatrack

روزنامه های چاپ امروز کابل عمدتاً به بررسی و تحلیل سفر راجا پرویز اشرف، نخست وزیر پاکستان و دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا به کابل پرداخته اند.

آنها روز پنجشنبه، ۲۹ سرطان/اسد در کابل با حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان در دیداری سه‌جانبه گفتگو کردند و آقای اشرف در حاشیه سفر خود با رهبران اپوزیسیون افغانستان هم دیدار کرد.

محمد ناطقی در مقاله‌ای در روزنامه وحدت نوشته که راجا پرویز اشرف، نخست وزیر پاکستان با "موضع نو" وارد افغانستان شد و این موضع در تاریخ مناسبات ده ساله اخیر دو کشور "بی‌نظیر" بود، هر چند موضع جدید او برای حکومت افغانستان خوشایند نبود.

به نظر نویسنده، دیدار او با رهبران اپوزیسیون و تاکیدش بر فراگیر بودن صلح در افغانستان نشانه‌ای از نو بودن موضع او در قبال افغانستان است. سفیر سابق افغانستان در لیبی افزوده که آقای اشرف در این سفر تاکید کرد که در روند صلح افغانستان باید همه احزاب سیاسی این کشور شامل باشند.

مقاله‌نویس وحدت معتقد است که حکومت افغانستان اما با این تاکیدها مخالف است و در مورد مسایل اصلی و اساسی به احزاب سیاسی کشور اهمیت قایل نیست. محمد ناطقی افزوده که حکومت افغانستان با این مسایل به صورت "تمامیت‌خواهانه و انحصاری" برخورد می‌کند.

نویسنده در ادامه تحلیل خود نوشته اینکه نخست‌وزیر پاکستان می‌گوید، این کشور "جزئی از راه حل مساله افغانستان است"، اهمیت دارد و دلیل آن این است که این کشور در همه مسائل افغانستان تاثیرگذار است، تجارت و امنیت افغانستان "در گرو" پاکستان است و نمی‌شود که با "چند فحش" از کنار آن گذشت.

اما روزنامه اراده در مطلب اصلی صفحه نخست خود با عنوان "سیاست کهنه، چهره جدید و بازی گنگ" نوشته که هر چند پیش از این هم پاکستان به مبارزه با تروریسم در منطقه و تامین صلح در افغانستان تاکید کرده، اما این تاکیدها دستاورد آشکاری نداشته است.

به نوشته روزنامه، آقای اشرف در این سفر گفته است که کشورش به هیچ صورتی از تروریسم حمایت نمی‌کند بلکه از روند مصالحه دولت افغانستان حمایت می‌کند، اما مقامهای دولت افغانستان هنوز هم می‌گویند که سازمان اطلاعاتی پاکستان از گروههای شورشی در آن سوی مرز حمایت می‌کند.

هشت صبح نوشته که راجا پرویز اشرف در کابل "کلی‌گویی" کرد و اظهارات او در مورد مبارزه با تروریسم و حمایت از روند صلح در افغانستان، شعارهایی هستند که مقامهای پاکستانی در ده سال گذشته همواره بر زبان آورده‌اند، اما آنها را کسی در کابل جدی نمی‌گیرد.

به نظر نویسنده، نخست‌وزیر پاکستان در حالی وارد افغانستان شد که پیشتر از آن مقامهای افغان از "موشکباران" مناطق شرقی افغانستان از سوی پاکستان خبر داده بودند و در مقابل، پاکستانی‌ها هم گفته بودند که طالبان در افغانستان پناهگاه دارند و از آنجا به پاکستان حمله می‌کنند.

هشت صبح معتقد است که طالبان در پاکستان از "پایگاه و شبکه‌های حمایتی نیرومند برخوردارند" و در گذشته دیده شده که هر گاه طالبی دست از جنگ کشیده شده، از سوی پاکستان با مشکل مواجه شده است. نویسنده افزوده این بیانگر آن است که پاکستان به پایان جنگ در افغانستان باور ندارد.

روزنامه باور در سرمقاله خود نوشته که نشست سه‌جانبه رهبران افغانستان، پاکستان و بریتانیا در کابل برای افغانستان بسیار اهمیت دارد.

به عقیده این روزنامه، اهمیت این دیدار بیشتر در این است که بریتانیا می‌تواند با "وادار کردن" پاکستان برای همکاری در روند صلح افغانستان، نقطه پایانی برای مشکلات افغانستان پیدا کند.

به نظر روزنامه، بریتانیا از زمان تولد پاکستان تا حال در مورد مسایل پاکستان نقش داشته و حالا هم می‌تواند که پاکستان را مجبور کند در راستای آوردن صلح در افغانستان، گامهای واقعی بردارد.

سرمقاله‌نویس باور تاکید کرده که بریتانیا به منظور تامین ثبات و صلح در منطقه و جهان، باید تلاش کند که پاکستان را وادار به مبازره واقعی با ترویسم در منطقه کند. نویسنده افزوده که اگر منافع افغانستان و پاکستان مشترک است، باید پاکستان دست از "حمایت از شورشیان مسلح" بردارد.





:: برچسب‌ها: پارک , مکزیک ,
:: بازدید از این مطلب : 147
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: