سنای آمریکا: اچ اس بی سی برای ایران و کارتل ها پولشویی کرده
نوشته شده توسط : amatrack
اچ اس بی سی

کارل لوین، رییس کمیته فرعی دائمی سنا گفت در ۸۵ درصد موارد، معامله با ایران پنهان شده است

یکی از کمیته های مجلس سنای آمریکا تحقیقی را انجام داده که نشان می دهد بانک اچ اس بی سی، بزرگترین بانک اروپا، تخلفات چشمگیری از جمله شستشوی پول انجام داده و تحریم‌ها علیه ایران را نقض کرده است.

روز سه شنبه، مقام های ارشد پیشین و کنونی این بانک در مجلس سنای آمریکا حاضر شدند تا درباره این تخلفات پاسخ دهند.

کارل لوین، رییس کمیته فرعی دائمی سنا، درباره تخلف های این بانک در مورد ایران گفت: "تحقیقات یک بازرس ثالث نشان داده که از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۷، حدود ۲۵ هزار معامله بانکی در شعبه های این بانک صورت گرفته که مربوط به ایران بوده است. این معاملات بیش از ۱۹ میلیارد دلار ارزش داشته و در ۸۵ درصد موارد معامله با ایران پنهان شده است."

این بانک برای پنهان کردن فعالیت های خود، در اسناد مربوط به معاملات، نام ایران را حذف کرده است. در مواردی هم به مشتریان خود یاد داده که چگونه تحریم های دولت آمریکا را، با باز کردن حساب در کشورهای مختلف دور بزنند.

سیستم های شناسایی نقض تحریم ها نیز وجود داشته که کارمندان بانک از اجرایی کردن آنها خودداری کرده اند.

پولشویی میلیاردها دلار پول نقد کارتل های مواد مخدر در مکزیک نیز قسمت دیگری از اتهام ها بود.

به گفته آقای لوین، روسای بانک اچ اس بی سی در لندن از آنچه که اتفاق می افتاد باخبر بودند، اما اجازه دادند این رفتارهای به گفته او "گمراه کننده" ادامه یابد.

در پاسخ به اتهام ها، روسای حاضر در کمیته گفتند که به دلیل گستردگی بانک و متعدد بودن شعبه های آن، در بسیاری از موارد، نظارت بر عملکرد آنها دشوار بوده است.

آنها گفتند تغییراتی را در ساختار بانک دادند، اما نتیجه بخش نبوده است.

در این میان، دیوید باگلی، یکی از روسای بانک اچ اس بی سی، در برابر کمیته فرعی سنا از مقام خود استعفا کرد. او گفت اکنون زمان آن رسیده که فرد دیگری مسئولیت ها را بر عهده گیرد.

آیرین دورنر، رییس واحد آمریکایی این بانک نیز گفت که در حال حاضر بیش از ۸۰۰ کارمند متخصص برای بررسی قانونی بودن فعالیت ها استخدام کرده است.

خانم دورنر همچنین از کمیته فرعی سنا به خاطر عملکرد "تاسف آور" بانک عذرخواهی کرد.

ماتیو لویت، محقق موسسه مطالعات خاورمیانه در واشنگتن و کارشناس سابق وزارت دارایی آمریکا به بی بی سی فارسی گفت اتفاقی که درباره بانک اچ اس بی سی افتاد، می تواند آغازی باشد برای ایجاد رابطه نزدیکتر میان دولت آمریکا و بخش خصوصی، رابطه ای که در آن بتوان به توازنی برای رعایت تحریم ها و سودآوری بانک ها رسید.

آقای لویت گفت بانک ها به دنبال برآورده کردن مسئولیت های خود در مقابل سهامدارانشان هستند. به گفته او برای آنها سودآوری، بسیار مهم است و مرتب در حال تصمیم گیری درباره خط قرمزهای تحریم و سودآوری هستند.

به گفته آقای لویت معامله با ایران هم، مانند موارد بسیار دیگر، برای بانک ها سودآورد است.

با این حال، آقای لویت می گوید زیانی که بانک اچ اس بی سی از گزارش اخیر خواهد دید، تنها مالی نخواهد بود و اعتبار این بانک خدشه دار شده است.

این در حالی که ارزش سهام این بانک در معاملات روز سه شنبه بازارهای بورس کاهش پیدا کرد.

بانک اچ اس بی سی در ۸۰ کشور جهان شعبه دارد اما رییس این بانک گفت در پی انتشار گزارش اخیر، برخی از شعبه های آن تعطیل شده اند.





:: برچسب‌ها: اسپانیا , ایتالیا , شهری ,
:: بازدید از این مطلب : 206
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: