رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران: برای بستن تنگه هرمز طرح داریم
نوشته شده توسط : amatrack

حسن فیروزآبادی: کنترل ما بر تنگه هرمز هوشمند و عاقلانه است

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران گفته است که این کشور برای بستن تنگه هرمز "طرح" دارد، ولی تنها در صورتی آن را اجرا خواهد کرد که منافع ایران به خطر بیافتد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسن فیروزآبادی روز شنبه، ۱۷ تیر، تنگه هرمز را از مهم‌ترین شاهراه‌ها و مجاری عبور انرژی در دنیا خواند و گفت: "ما این شاهراه مهم را نمی‌بندیم و دچار اختلال نمی‌کنیم."

او اضافه کرد: "کنترل ما بر تنگه هرمز هوشمند و عاقلانه است."

ابراهیم آقامحمدی، یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، روز دوشنبه، ۱۲ تیر، اعلام کرد که این کمیسیون طرحی دوفوریتی برای آنچه او "مسدود کردن تنگه هرمز در پاسخ به تحریم‌های غرب" خواند، تهیه کرده است.

گزارش شد که موضوع این طرح، جلوگیری از تردد نفتکش‌هایی است که به کشورهای تحریم‌کننده ایران نفت حمل می‌کنند.

طبق قانون، در صورت ارائه این طرح دوفوریتی به هیات رئیس مجلس، ابتدا باید دوفوریت آن به تصویب نمایندگان برسد و بعد حداکثر در مدت ۶ ساعت چاپ و توزیع شود و حداکثر ۴۸ ساعت پس از آن در دستور کار مجلس ایران قرار بگیرد.

هرچند گفته شده است که مشخص نیست در صورت تصویب چنین طرحی، نیروهای مسلح ایران تا چه حد ملزم به تبعیت از آن باشند.

با این حال، حسن فیروزآبادی با بیان این که هر سخن و امضای نمایندگان مجلس ایران "نشاندهنده پیام و رأی ملت ایران است"، گفت: به عنوان یک فرمانده ارشد نظامی اعلام می‌کنم که ما طرح بستن تنگه هرمز را داریم، چرا که یک نظامی برای هر موضوع باید طرحی داشته باشد، ولی این کار را نمی‌کنیم، مگر این که منافع ما به خطر بیافتد.

او اضافه کرد که ایران هیچ کشوری را در دنیا تهدید نمی‌کند "جز آنها که قصد تهدید ما را داشته باشند."

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران رزمایشی را که هفته گذشته توسط سپاه پاسداران برگزار شد، "رزم آزمایشی" توصیف کرد که در آن "تجهیزات، مهمات، مهندسی علمی، رزمندگان و قدرت دقت سلاح‌ها" آزمایش شده است.

طرح دوفوریتی نمایندگان مجلس ایران برای "بستن تنگه هرمز" و رزمایش نظامی سپاه پاسداران، با موعد اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران همزمان بود. این تحریم‌ها به منظور تحت فشار گذاشتن ایران در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای بحث‌برانگیز این کشور اعمال شده‌اند.

کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند که فعالیت‌های هسته‌ای خود را با اهدافی نظامی پیش می‌برد، ولی مقامات ایران همواره با رد این اتهام تاکید کرده‌اند که برنامه هسته‌ای این کشور اهدافی صلح‌آمیز دارد.

در چارچوب تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا کشورهای عضو این اتحادیه و شرکت‌های تابعه آنها از خریدوفروش و نقل و انتقال هر گونه نفت خام و فرآورده‌های نفتی ایران منع شده‌اند.

از زمان تصویب این تحریم‌ها در روزهای نخست سال ۲۰۱۲ میلادی تا زمان اجرایی شدن آنها در روز یازدهم تیرماه (در مدت نزدیک به شش ماه) گفته شد که تعداد قابل توجهی از مشتریان نفت خام ایران از انعقاد قراردادهای جدید برای خرید نفت از شرکت ملی نفت ایران خودداری کرده‌اند که کاهش میزان صادرات نفت خام این کشور را به دنبال داشته است.





:: برچسب‌ها: دوچرخه , تابستان , دوستان ,
:: بازدید از این مطلب : 181
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: