روح تلاوت در قرائت قرآن باعث ارتباط میان قاری و مستمع می شود
نوشته شده توسط : amatrack

حجت الاسلام 'سیدمحمدجواد موسوی درچه‌ای' روزشنبه به خبرنگار معارف ایرنا گفت: تلاوت یك قاری مجموعه ای از ویژگی های صوتی و حسی او است و این دو ویژگی با هم، شناسنامه یك تلاوت را مشخص می كند.

وی افزود: ممكن است ویژگی های صوتی یك قاری قرآن نیكو باشد اما این تنها نیمی از كار است و مساله مهمتر، حس و حال و همچنین نوع درك و فهم قاری نسبت به آیات است كه می توانیم از آن به روح تلاوت تعبیر كنیم.

موسوی درچه ای با اشاره به تفاوت احساس های افراد با یكدیگر گفت: هرچند ممكن است جنس صدای بسیاری از قاریان قرآن، شبیه به یكدیگر باشد ولی نوع حس و حال و روحیات آنان متفاوت است و همین مساله باعث ایجاد سبك در تلاوت می شود.

این استاد قرآن اضافه كرد: در حقیقت سبك قرائت یك قاری عبارت از ویژگی های صوتی و لحنی است كه مبتنی بر احساسات درونی قاری است و صوت و لحن باید با احساس قاری همراه باشد تا بتواند احساس مخاطب را برانگیزد و این مساله یك اصل بسیار مهم در قرائت قرآن است.

وی در ادامه گفت: رمز ماندگاری بسیاری از تلاوت های اساتیدی چون 'عبدالباسط'، 'منشاوی' و 'مصطفی اسماعیل' و همچنین ماندگاری سبك های زیبا و متنوع قاریان مصری عبارت از ایجاد ارتباط حسی و عاطفی بین مستمع و قاری قرآن و تبادل احساسات است كه مشتاقان كلام الهی در مجلسی به دور از تشریفات اضافی و بدون تكلف، عاشقانه روح و جان خود را با كلام الهی نوازش می دهند.

موسوی درچه ای با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب گفت: حضرت آیت الله خامنه ای چند سال پیش در دیدار با چهره های قرآنی كشور فرمودند 'یاد بگیریم جلساتی فقط برای شنیدن كلام الله داشته باشیم' و ضمن تاكید بر برگزاری جلساتی برای شنیدن آیات قرآن، تصریح كردند همانگونه كه ما پای یك منبر برای استفاده از سخنرانی و مداحی جمع می شویم، همینطور هم در جلساتی قاری قرآن روی منبر بنشیند و مردم برای شنیدن تلاوت قرآن دور هم جمع شوند و به آیات روحبخش الهی گوش جان دهند.

این روحانی قاری افزود: بنا بر این مطالبه رهبر حكیم انقلاب از جامعه قرآنی فراتر از بحث برگزاری جلسات متداول قرآنی است. البته هرچند نقش موثر اینگونه جلسات بر كسی پوشیده نیست اما نباید تنها به محافل شبی با قرآن كه معمولا در مساجد و در مناسبت هایی خاص برگزار می شود، اكتفا كرد بلكه باید زمینه ای را فراهم كرد تا مردم به صورت مستمر، همانند بهره مندی از هیات های مذهبی، برای استفاده از فیض شنیدن تلاوت قرآن روح و جان خود را با شنیدن آیات الهی تلطیف دهند.

فراهنگ**1003**1588





:: برچسب‌ها: خانه , پرنده , تایلند ,
:: بازدید از این مطلب : 189
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: