رونمایی از سیاست آمریكا در لیبی
نوشته شده توسط : amatrack

لیبی كشوری است كه بعد از ورود نیروهای ناتو به این كشور و سناریوسازی در آن همواره شاهد درگیری میان طوایف مختلف بوده و این اختلافات همواره در جریان است. این روزها كه مردم لیبی بعد از سقوط دیكتاتوری قذافی خود را برای برگزاری اولین انتخابات دموكراتیك در این كشور آماده می كنند شاهد درگیری هایی در مورد نحوه توزیع كرسی های گنگره ملی این كشور هستند. به نظر می رسد به تعویق انداختن انتخابات یكی از سناریوهایی باشد كه برخی از قدرت ها درصدد پیاده سازی آن بوده اند تا ثروت های این كشور را به یغما ببرند و (سیاست تفرقه بیانداز و حكومت كن) را در این كشور پیاده كنند.

محور هایی كه در تهیه این گزارش مورد بررسی قرار گرفته اند عبارتند از:

** سایه شوم درگیری بر انتخابات كنگره لیبی

** تلاش برای تجزیه لیبی

** اسلحه، زنگ خطر و ناتوانی شورای انتقالی

**سایه شوم درگیری بر انتخابات كنگره لیبی

------------------------------------------------

روزنامه الدستور اردن نوشت، اعضای كمیسیون عالی انتخابات لیبی انتخابات كنگره ملی (مجلس موسسان) این كشور را كه قرار بود در روز 30 خرداد برگزار شود به تیرماه موكول كرد و گفت، احتمال دارد باز هم به دلایل لجستیكی این انتخابات به تاخیر افتد.

یك عضو كمیسیون عالی انتخابات علت به تعویق افتادن انتخابات را به دلیل رسیدگی به اعتراض نامزدهایی دانست كه صلاحیت آنها مورد تایید قرار نگرفته است.

یك عضو دیگر كمیسیون انتخابات لیبی گفت: تصمیم به تعویق انداختن موعد انتخابات با مشورت تعدادی از كارشناسان آمریكایی كه با كمیسیون همكاری می كنند، انجام شده است و آنها به ما پیشنهاد داده اند یكی از روزهای هفته اول تیر ماه را برای انتخابات تعیین كنیم.

ازسوی دیگرف این روزنامه اردنی درگیری های میان قبیله 'التبو' و نیروهای وابسطه به ارتش لیبی را در شهر 'الكفره' مورد پوشش قرار داد و نوشت كه یكی از رهبران قبیله 'التبو' به نام 'عیسی عبدالمجید' گفته است كه قبیله اش از سوی گردان زرهی لیبی بمباران شده است.

'وسام بن حمید' فرمانده گردان زرهی لیبی نیز این درگیری ها را تایید كرد و گفت: نیروهایش در برابر هجوم های قبیله 'التبو' كه به یك مركز مراقبت حمله كرده بودند از خود عكس العمل نشان دادند كه در نتیجه این عكس العمل سه تن از افراد این گردان زرهی از پای در آمدند.

بنا به گزارش شبكه الجزیره، لیبیایی های مقیم خارج از كشور روز سه شنبه در اولین انتخابات پارلمانی كه بعد از نیم قرن این كشور شاهد آن است در پای صندوق های رای حاضر می شوند و اعضای گنگره ملی (مجلس موسسان) را انتخاب می كنند و این اولین حكومت قانونی در كشور لیبی از زمان تاسیس دولت كنونی لیبی است كه این انتخابات هم به نوبه خود دارای موافقان و مخالفانی در كشور لیبی می باشد.

روند انتخابات مجلس موسسان لیبی، در شرق این كشور با اعتراضاتی نسبت به نحوه توزیع كرسی های پارلمان همراه شده است.

قرار است انتخابات در داخل لیبی در 7 جولای برگزار شود كه در این انتخابات بیش از 2.8میلیون نفر از شهروندان لیبیایی حق رای دادن دارند و در این رقابت انتخاباتی حدود 4000 هزار نامزد به رقابت می پردازند.

گنگره ملی از 200 عضو تشكیل می شود كه نظام سهمیه بندی كرسی های پارلمان با چالش های بسیاری در این زمینه روبرو شده است، به طوی كه برخی از فعالان در مناطق شرقی معتقدند كه اینگونه توزیع بندی كرسی ها در نظام جدید لیبی بعد از انقلاب 17 فوریه زمینه ستم را بر آنها فراهم می كند. پارلمان آتی لیبی كه مجلس موسسان این كشور نیز نامیده می شود علاوه بر وظیفه قانونگذاری كه از شورای انتقالی لیبی تحویل می گیرد، مسئولیت تدوین قانون اساسی و تشكیل دولت جدید را برعهده دارد و در اولین جلسه پارلمان پس از تشكیل، شورای انتقالی منحل خواهد شد.

بنا به گزارش شبكه الجزیر انتخابات گنگره ملی لیبی در شرایطی برگزار خواهد شد كه ناآرامی بر این انتخابات سایه افكنده است و اكثر مناطق شرقی این كشور به دلیل نحوه توزیع كرسی های كنگره ملی(مجلس موسسان) شاهد خشم و خروش هایی می باشد و حمله برخی از شهروندان خشمگین بنغازی به مقر كمیته انتخابت لیبی در روز یك شنبه و به آتش كشاندن نشریه ها و برخی از مدارك انتخاباتی بر این مطلب صحه می گذارد.

بنا به گزارش شبكه الجزیره، دامنه اعتراضات در مناطق شرقی لیبی به حدی گسترده شده است كه طبق گفته فعالان سیاسی حدود هزار نفر در شهر طبرق شعارهایی در مخالفت با انتخابات گنگره ملی سر می دادند و علیه رییس شورای انتقالی این كشور 'مصطفی عبدالجلیل' نیز شعار دادند و از وی خواستند كه از سمت خود استعفا دهد.

گروه اخوان المسلمین این كشور هم به كار گیری خشونت در انتخابات را رد كرد و گفت: این خطری است كه انسجام ملی را از بین برده و كشور را به سمت یك پرتگاه خطرناك پیش می برد.

مجمع 'دموكراتیك لیبی' هم از شهروندان لیبیایی خواست كه با خرسندی هرچه تمام در انتخابات شركت كنند و گفت: انتخابات یك روندی است كه ما را از تنگنایی كه گرفتار آن هستیم خارج می كند و به عنوان یك گردنبند نجات برای انقلاب لیبی عمل می كند.

رییس این مجمع 'یونس فنوش' تنها راه برای خروج از بحران لیبی را انتخابات دانست كه باعث می شود در كشور نهاد قانونی كه از اراده مردم برخواسته است به فعالیت بپردازد.

وی گفت: ما این كنگره را مسوول خواهیم كرد بقیه مراحل دوره انتقالی را تكمیل كند.

وی خواست كه انتخابات در سر موعد خود برگزار شود و عدم برگزاری به موقع آن را به منزله مصیبتی دانست كه باعث می شود تنور جنگ قبیله ای در این كشور داغ تر شود.

**سایه تجزیه بر فراز لیبی و معرفی عاملان

-----------------------------------------------

روزنامه الاهرام مصر نوشت، 'عبدالمنعم الهونی' سفیر لیبی در مصر و نماینده دایمی این كشور در اتحادیه عرب نسبت به ادامه اوضاع وخیمی كه لیبی گریبانگیر آن است هشدار داد و گفت: ادامه درگیری های داخلی امكان دارد باعث تجزیه لیبی گردد.

وی گفت: شورای انتقالی لیبی باید در این دوره به طور كامل نقش خود را ایفا و ثبات و همگرایی را دراین كشور برقرار كند و اگر در این زمینه احساس ناتوانی می كند از سمت خود استعفا دهد.

'عبدالمنعم الهونی' بر این نكته تاكید كرد كه باید درگیری های داخلی در لیبی هرچه زودتر پایان پذیرد

وی گفت: حوادث و درگیری های طایفه ای در این كشور نگران كننده است و باید شهروندان لیبیایی در این مورد احساس مسوولیت كنند و از ادامه چنین روندی جلوگیری به عمل آورند. وی ادامه درگیرها را باعث دخالت خارجی در امور داخلی این كشور دانست.

گزارشی كه هیات عمومی رادیو و تلویزیون سوریه از اوضاع لیبی و درگیرهای داخلی این كشور ارایه می دهد بیانگر این است كه چالش ها و هرج ومرج هایی كه لیبی شاهد آن است به دخالت ایالت متحده آمریكا و نیروهای ناتو بر می گردد.

این گزارش حاكی است، قبل از اینكه نیروهای غربی و مزدوران آنها به بهانه پیاده كردن آزادی و دموكراسی در لیبی دخالت كنند، این كشور از ثبات نسبی برخوردار بوده است، ولی بعد از سقوط دیكتاتور لیبی زمینه گسترش گروه های مسلح در لیبی فراهم شد تا در این كشور هرج و مرج حكمفرما شود.

این گزارش تصریح كرد كه در درگیری گردان های مسلح لیبی اسلحه هایی كه از سوی آمریكا به مسلحین این كشور تزریق می شود نقش اساسی را ایفا می كند تا در میان طیف های مختلف لیبی درگیری به وجود آید تا از این راهبرد بتوانند باورهای خود را به مردم لیبی بقبولانند.

این گزارش با اشاره به روند ادامه درگیرهای قبیله ای در لیبی و سانسور خبرهای این درگیری از سوی بحران آفرینان این كشور، به اهداف كشورهای غربی در این زمینه اشاره می كند و یادآور می شود كه این كشورها با این اقدامات درصدد این نیستند كه برای شهروندان لیبی یك آزادی و زندگی مرفه را به ارمغان آورند، بلكه در سر این مساله را می پرورانند تا از راهبرد ایجاد هرج و مرج، ثروت های نفتی و منابع زیرزمینی این كشور را به یغما ببرند.

بنابر تحلیل ناظران و تحلیلگران، دولت انتقالی كه از سوی ناتو انتخاب شده به اطاعت و پیروی از سیاست های كوركورانه آمریكا می پردازد و همه امكانات این كشور را در راستای آمریكا به كار می گیرد و لیبی را به سوی بی ثباتی و واگرایی سوق دهد و در این كشور هرچه بیشتر زمینه درگیری های قبیله ای را فراهم كند و حتی باعث شود در مناطقی كه تاكنون شاهد هیچگونه ناآرامی نبوده است ناآرامی و هرج و مرج حكمفرما شود.

ناظران معتقدند كه سكوت شورای انتقالی لیبی در قبال حوادت و درگیری هایی كه هر روز لیبی شاهد آن است در نهایت باعث می شود كه امنیت از لیبی رخت بربندد. بر كسی پوشیده نیست كه برهم زدن یكپارچگی لیبی و دامن زدن به اختلافات داخلی یكی از نقشه های آمریكا است و این كشور با سرازیر كردن اسلحه به این كشور زمینه درگیری را فراهم می كند.

تحلیلگران سیاسی معتقدند كه اتحادیه عرب تمام منشورها را زیر پاگذاشت و لیبی را تحویل استعمارگران داد تا در این كشور اقدام به فساد و خون ریزی كنند و ثروت های این كشور را به یغما ببرند و این سازمان هم اكنون هم نقش توطئه گرانه خود را انجام می دهد تا زمینه اختلاف داخلی را در این كشور فراهم كند.

**زنگ خطر در لیبی و ناتوانی شورای انتقالی

--------------------------------------------------

روزنامه 'الرایه' قطر به درگیری قبیله ای در كشور لیبی پرداخت. این روزنامه نوشت كه درگیری های قبیله ای سه روز اخیر شهر 'الكفره' در جنوب شرق لیبی حداقل 47 كشته بر جای گذاشت.

شایان ذكر است كه این اولین بار نیست كه در این شهر درگیری رخ می دهد، بلكه درگیری بین دو قبیله 'التبو' و 'الزویه' دارای سابقه می باشد كه طی این درگیری ها نیمی از ساكنان این شهر، مجبور شدند آنجا را ترك كنند.

'حسین ساكی' یكی از رهبران قبیله 'التبو' گفت: واحدهای مسكونی این قبیله همواره بمباران می شود و ما در جنگ به سر می بریم و ما همه ناچاریم با این گونه اقدامات جنگی از خود عكس العمل نشان دهیم.

این مسوول قبیله 'التبو' علت این امر را به دلیل سیاست های تنش برانگیز قبیله 'الزویه' و همپیمانان این قبیله از گردان های زرهی لیبی دانست.

روزنامه قطری نوشت، تعدادی از نامزدهای انتخابات كنگره ملی در لیبی از شورای انتقالی انتقاد كرده و گفتند كه حكومت در ایجاد امنیت و ثبات ناتوان است و از عاملان اصلی ناامنی در لیبی و به ویژه درگیری های شهر 'الكفره' است.

'وحید برشان' نامزد شهر غریان لیبی در گفتگو با 'یونایتد پرس انترناسیونال' گفت: آنچه شهر 'الكفره' شاهد آن است تحریك انقلاب 17 فوریه است كه با یك برنامه ریزی خاصی انجام می شود تا شهر 'الكفره' را به طور كلی از بین ببرد.

'وحید برشان' گفت: دشمنان انقلاب 17 فوریه تلاش می كنند تا ساختار اجتماعی لیبی را بر هم ریزند و ارزش ها و اصول اصلی این انقلاب را از بین ببرند.

وی گفت: درگیری هایی كه شهر 'الكفره' شاهد آن است به این دلیل است تا مردم را در دیكتاتوری دیگری قرار دهند. این مسوول كشور لیبی تنها راه حل این گونه اقدامات را توسل به مردم دانست.

'هدی البنانی' نامزد حزب 'عدالت و سازندگی' اخوان المسلمین راه حل مساله الكفره را تصمیم گیری قاطعانه و به كارگیری مشت آهنین دانست.

وی گفت: در این زمینه باید عدالت اجرا شود و هچنین توافق ملی در این زمینه باید به كار گرفته شود تا مواضع طرف های درگیر همسو شود.

وی گفت: امروزه باید در لیبی یك آشتی بین قبایل مختلف لیبی صورت گیرد و در برخورد با جنایتكاران سیاست مشت آهنین به كار گرفته شود.

'ابراهیم صهد' رییس جبهه ملی آزادیبخش لیبی هم ریشه مشكلات و درگیری های لیبی را عواملی خارج از لیبی دانست كه از خارج از كشور به داخل لیبی اسلحه وارد می كنند.

وی در این زمینه از وزیر دفاع كشورش انتقاد كرد كه در این مورد سهل انگاری از خود نشان می دهد.

بنا به نوشته روزنامه القدس العربی چاپ لندن، پیش از این هم 'ناصر المانع' سخنگوی رسمی حكومت لیبی وجود اسلحه را در دست قبایل لیبی یك زنگ خطر دانسته و از وجود اسلحه در دست افراد درگیر ابراز نگرانی كرده بود.

پژوهش**ع.ی**9123





:: برچسب‌ها: سفر ,
:: بازدید از این مطلب : 139
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : پنج شنبه 15 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: