یونسكو: ثبت آثار تاریخی ایران در فهرست میراث جهانی نشانه تمدن كهن است
نوشته شده توسط : amatrack

مركز خبری یونسكو روز چهارشنبه در پایان نشست این كمیته در سن پترزبورگ روسیه

با ارسال نمابری به رسانه ها كه در اختیار نمایندگی ایرنا قرار گرفت، اعلام كرد: در سی و ششمین نشست كمیته میراث جهانی، مسجد جامع اصفهان و گنبد قابوس به عنوان میراث جهانی ثبت شد، زیرا ایران یكی از مراكز مهم تمدنی است كه دارای چندین اثر تاریخی دارای اهمیت جهانی است.

در این نشست كه بیش از یك هفته به طول انجامید، 140 پرونده از كشورهای مختلف بررسی و 26 اثر از جمله 5 اثر ساحلی آبی در فهرست میراث جهانی ثبت شد.

در اطلاعیه این دفتر درباره مسجد جامع اصفهان آمده است: پیشینه این مسجد در مركز تاریخی اصفهان كه معماری بسیار زیبا و تاریخی دارد به 12 قرن پیش بازمی گردد و این

عبادتگاه كهن، الگوی ساخت مساجد دیگر بویژه در آسیای مركزی قرار گرفته است.

مركز خبری یونسكو افزوده است: مسجد جامع اصفهان در محدوده ای به مساحت بیش از 20 هزار مترمربع، چهار صحن بزرگ دارد كه با معماری تحسین برانگیز گنبد و معماری داخلی بسیار قابل توجه، خودنمایی می كند.

در این اطلاعیه درباره ویژگی های گنبد قابوس ثبت شده در فهرست میراث جهانی نیز آمده است: گنبد قابوس با 53 متر بلندی كه سال 1006 میلادی بنا شده، آرامگاه قابوس ابن وشمگیر است كه نزدیك شهر باستانی 'جرجان' در ساحل رودخانه گرگان واقع شده كه نشانه روابط و رقابت كوچ نشینان آسیای مركزی با تمدن ایران است.

در اطلاعیه مركز خبری یونسكو همچنین خاطرنشان شده است: این بنا تنها یادگار شهر جرجان است كه یك بار هم در دوره مغولان خراب ولی بعدها دوباره مرمت شد.

سی و ششمین نشست كمیته میراث جهانی سازمان یونسكو امروز در سن پترزبورگ به كار خود پایان داد.

اروپام/2242**1516





:: برچسب‌ها: سقوط ,
:: بازدید از این مطلب : 152
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: