افغانستان: پاکستان در پی تقویت گروه‌های افراط‌گرا در منطقه است
نوشته شده توسط : amatrack
سرباز پاکستانی در مرز با افغانستان

هفته پیش ساکنان کنر در اعتراض به حملات راکتی تظاهرات کردند

اداره امنیت ملی افغانستان، پاکستان را متهم کرده که در آستانه خروج نیروهای ناتو از افغانستان، تلاش‌ دارد تا گروه های "تروریستی و افراط‌گرا" را در منطقه تقویت کند.

شفیق الله طاهری، از سخنگویان این اداره که با خبرنگاران در کابل صحبت می کرد، گفت که حملات اخیر طالبان به ولایات کنر و نورستان و همزمان، حملات راکتی به این ولایات، با هدف جابجایی بیشتر نیروهای شورشی در این مناطق صورت می گیرد.

آقای طاهری گفت که ظرف بیشتر از یک ماه اخیر، حملات راکتی از خاک پاکستان به ولایات کنر و نورستان، بیشتر شده است.

برای نخستین بار، گزارشها در مورد حملات راکتی به ولایات کنر و نورستان که مرز مشترک با پاکستان دارد، سال گذشته منتشر شد.

حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان در آن زمان در دیداری با آصف علی زرداری، همتای پاکستانی خود خواستار تحقیق در مورد این گزارشها شد، اما نتایج این تحقیقات هرگز در اختیار رسانه ها قرار نگرفت.

مقامات محلی افغان در شرق این کشور، گزارش کرده اند که دهها خانواده به دلیل این حملات از خانه های خود فرار کرده و همچنین گزارشهایی در مورد تلفات انسانی این حملات نیز منتشر شده است.

هفته گذشته، دهها نفر از ولایت کنر در اعتراض به این حملات راه‌پیمایی کرده و دولت افغانستان را به "سکوت" در برابر این حملات متهم کردند.

تا حالا مقامات پاکستانی رسما در مورد این حملات واکنشی نشان نداده اند اما هفته پیش گفتند که اعضای گروه طالبان پاکستانی از "پایگاه‌هایشان" در افغانستان وارد خاک پاکستان شده و در یک مورد هفت سرباز پاکستانی را به قتل رسانده اند.

'پایگاه‌های ثابت و دایمی'

اما حالا امنیت ملی افغانستان می گوید که این حملات راکتی، به شکل "سازمان یافته" از سوی پاکستان انجام می شود.

مناطق مرزی پاکستان و افغانستان

افغانستان و پاکستان مرزهای مشترک طولانی دارد

شفیق الله طاهری، از سخنگویان اداره امنیت ملی افغانستان می گوید: "کشور همسایه ما پاکستان، از بیش از یک ماه به این سو، به سلسله حملات قبلی خود در ولایات کنر و نورستان، حملات راکتی را آغاز کرده و در پناه و پوشش این حملات راکتی، جنگ های چریکی و جبهه ای را به هدف تصرف ولسوالی ها و روستاهای کنر و نورستان سازماندهی کرده است."

آقای طاهری افزود: "هدف از این حملات راکتی و این جنگ های سازمان یافته چریکی و جبهه ای در نورستان و کنر، جابجایی بیشتر نیروهای افراطگرا و تروریستی در این ولایات است. این حملات دقیقا همزمان با نزدیک شدن خروج نیروهای بین المللی از افغانستان صورت می گیرد و پاکستان برنامه دارد تا قبل از خروج نیروهای بین المللی از افغانستان، طالبان و گروه های افراطگرا را در منطقه و در افغانستان تقویت بیشتر کند و برای اینها، مراکز و پایگاه های ثابت و دایمی ایجاد کند."

قرار است نیروهای ناتو در سال ۲۰۱۴ میلادی، به ماموریت نظامی خود در افغانستان پایان دهند و تا آن زمان، نیروهای افغان، باید مسئولیت کامل امنیتی را در افغانستان برعهده بگیرند.

ناظران هشدار داده اند که نیروهای امنیتی افغانستان در نبود نظامیان ناتو، با چالش جدی گروه های شورشی، به ویژه در مناطق مرزی این کشور روبرو خواهند بود.

مقامات پاکستانی اما تاکید کرده اند که در مبارزه با گروه های شورشی در مناطق مرزی این کشور جدی هستند و از یک افغانستان "با ثبات" حمایت می کنند.





:: برچسب‌ها: سقوط , معماری ,
:: بازدید از این مطلب : 190
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: