گزارش ' العرب آنلاین' از نفوذ القاعده در شمال آفریقا
نوشته شده توسط : amatrack

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ' عرب آنلاین'، منطقه ای كه در زمان های طولانی در مقابل تلاش های خارجی برای دخالت مستقیم در آن مقاومت كرده بوده به نظر می رسد امروز بدلیل اقدامات سازمان تندرو القاعده زمینه برای دخالت خارجی در آن فراهم شده است.

شمال كشور مالی بطور ناخواسته تحت سیطره امارت سازمان القاعده در آمده است و جنگجویان این سازمان بعداز پیروزی بر شورشیان طوارق قوانین و آموزه های خود را بر آنها تحمیل می كنند و از جمله آنها تخریب زیارتگاه هایی كه بخشی از میراث كمیاب بشری است و همچنین ممنوعیت استعمال دخانیات می باشد.

آنچه در مالی می گذرد بخشی از پدیده حركت هماهنگ گروه های سازمان القاعده است كه در اغلب كشورهای حوزه دریای مدیترانه شامل لیبی ، تونس ، الجزایر، نیجر، موریتانی و حتی نیجریه جریان دارد.

انفجارهایی كه بوقوع پیوسته است نشانه هایی را از بازگشت القاعده به الجزایر دارد و اینها كشور تونس را مجبور كرده تا منطقه صحرای خود را یك منطقه نظامی بسته اعلام كند.

حركت سازمان القاعده در منطقه یك فرایند اساسی است كه شامل انتقال انواع سلاح پیشرفته از لیبی به منطقه است و درگیری های ماههای گذشته بین انقلابیون و گردان های قذافی به بحران سلاح در این كشور بعداز گشوده شدن درهای انبارهای پر از سلاح های مختلف منجر شد ، سلاح هایی كه چندین دهه بخش زیادی از پول های نفتی لیبی برای خرید و انباشت آنها هزینه شده است.

تحركات جدید و اساسی سازمان القاعده در كشورهای مغرب عربی در یك 'مثلث صحرایی ' صورت می گیرد كه شامل بخشی از مناطق صحرایی لیبی ، تونس و الجزایر می شود.

القاعده تلاش دارد تا با سوء استفاده از وضعیت امنیتی لیبی و سرگرم بودن نیروهای مسلح تونس به برخی رخدادهای داخلی ، جنوب تونس را به گذرگاهی برای انتقال سلاح به مالی تبدیل كند و همچنین به الجزایر، كه در سالهای اخیر از تنگناهایی شدید در انتقال سلاح به آن كشور روبه رو بوده است .

سازمانی كه نام خود را ' جنبش وحدت و جهاد در غرب آفریقا' گذاشته ، یك سازمان تندرو است كه بر شمال مالی سیطره یافته و مسئولیت حمله خونین جمعه گذشته به پایگاه ژاندارمری در جنوب الجزایر را برعهده گرفته است.

وزارت دفاع الجزایر اعلام كرد ، در این حمله كه با خودروی بمب گذاری شده به مقر فرماندهی منطقه ای ژاندارمری در مركز شهر ورقله صورت گرفت ، یك نیروی ژاندارمری كشته و سه تن دیگر زخمی شدند.

سخنگوی سازمان یاد شده این حمله را به آنچه در مالی می گذرد ، مرتبط دانست و الجزایر را متهم كرد كه شورشیان جنبش ملی آزادیبخش را وادار كرده تا وارد جنگ با القاعده شوند.

در همین حال تونس كه دولت آن تحت رهبری اسلام گراها قرار دارد بطور شفاف از تهدیدهای تروریستی در این كشور خبر داده و اعلام كرده است كه القاعده تلاش دارد این كشور را به گذرگاه انتقال سلاح تبدیل كند.

برهمین اساس، ارتش تونس ، منطقه صحرای این كشور را منطقه نظامی بسته اعلام كرده است.

خبرگزاری رسمی تونس(وات) به نقل از سخنگوی رسمی وزارت دفاع تونس گزارش داد كه ' صحرای تونس یك منطقه بسته نظامی است و هركس كه قصد ورود به آن را دارد تنها می تواند از 5 گذرگاهی كه ارتش در آنجا مستقر است، استفاده كند و دارای برگه ترد مخصوص باشد.'

سرتیپ ' مختار بن نصر' گفت: برگه مخصوص تردد به گردشگران خارجی و كارگرانی كه قصد ورود به منطقه صحرا را دارند، اعطا می شود و در این صورت ارتش آنها را مورد حمایت قرار می دهد.

وی افزود: ارتش تونس بر وضعیت امنیتی صحرا و تحركات اقتصادی كنترل دارد و نگرانی در باره چاه های نفت وجود ندارد.

سخنگوی وزارت دفاع تونس این ادعا را كه صحرای جنوب این كشور به گذرگاهی برای انتقال سلاح تبدیل شده است ، رد كرد.

بخش تونس این مثلث صحرایی شاهد سه مرحله درگیری مسلحانه بین ارتش تونس و گروه های مسلح وابسته به سازمان القاعده در مغرب اسلامی بود و آخرین درگیری در ماه ژوئن گذشته ( خرداد ) صورت گرفت.

براساس اعلام منابع خبری، گروه های مسلح از سلاح های برد متوسط و ضدهوایی در درگیری با یگان های ارتش تونس كه جنگنده ها را بخدمت گرفته بود، استفاده كردند و در این درگیری سه خودروی گروه های مسلح نابود شد.

سرتیپ مختار بن نصر گفت: 6 تروریستی كه جنگنده های تونسی خودروهای آنها را اخیرا در عمق صحرای این كشور نابود كردند به لیبی گریخته اند.

در حالیكه نشانه هایی از احتمال دخالت های خارجی در منطقه به بهانه مقابله با القاعده مانند آنچه در یمن جریان دارد، مشاهده می شود، خبرهای تایید نشده ای حاكی از درخواست ارتش تونس از ناوگان ششم آمریكا حاضر در دریای مدیترانه برای حمله به ستون های القاعده است .

' گوردون گرای' سفیر آمریكا در تونس این خبرها را تكذیب كرده است.

رفتارهای نیروهای القاعده در مالی شبیه تحركات گروه طالبان در افغانستان است كه به اشغال این كشور توسط آمریكا منجر شد.

نیروهای القاعده بعداز نابود كردن جنگجویان طوارق در قتل عام و بی خانمان كردن و در تنگنا قرار دادن باقی مانده های آنان زیاده روی و به بهانه مبارزه با شرك زیارتگاه های تاریخی در شمال مالی را تخریب كردند.

خاورم ** 1324





:: برچسب‌ها: ایتالیا ,
:: بازدید از این مطلب : 182
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: