مخالفت مجلس با یك فوریت طرح حذف تعطیلات تابستانی نمایندگان
نوشته شده توسط : amatrack

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، بهارستان نشینان در جلسه علنی امروز /یكشنبه/ خانه ملت به بررسی یك فوریت طرح اصلاح ماده 84 آیین نامه داخلی مجلس برای حذف تعطیلات یك ماهه تابستانی نمایندگان پرداختند اما یك فوریت این طرح تنها 84 رای موافق، را كسب كرد و به تصویب نرسید.

یك فوریت این طرح 139 رای مخالف و 11 رای ممتنع از مجموع 251 نماینده حاضر را كسب كرد.

حمید رسایی نماینده تهران به عنوان یكی از طراحان این طرح یك فوریتی در تشریح دلایل تدوین این طرح با قید یك فوریت گفت: مردم از مجلس مطالبه یك مجلس زنده را دارند و اجازه نمی دهند نمایندگان هر سال یك ماه به تعطیلات تابستانی بروند.

وی ادامه داد: سركشی و پیگیری وظایف نمایندگی موضوع دیگری است ولی باید موضوع تعطیلات تابستانی از آیین نامه داخلی مجلس حذف شود، اگرچه این ماده قانونی توسط نمایندگان دوره های قبل تصویب شده و این تعطیلات قبل از انقلاب نیز بوده است.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح كرد: براساس ماده 85 آیین نامه داخلی نمایندگان مجلس یك ماه مرخصی سالانه دارند ولی در ماده 84 آیین نامه آمده است كه هیات رییسه می تواند در تنظیم برنامه جلسات علنی و كمیسیون ها به گونه ای عمل كند كه نمایندگان در هر ماه یك هفته كاری هم برای رسیدگی به وظایف نمایندگی فرصت داشته باشند.

رسایی ادامه داد: در مجلس هشتم در زمانی كه برای افزودن یك روز به تعطیلات عیدفطر مخالفت شد در همان زمان نمایندگان دو هفته به تعطیلات تابستانی رفتند.

وی افزود: این اقدام نمایندگان باعث انتقاداتی از سوی مردم و جامعه شد.

این طراح طرح یك فوریتی اصلاح ماده 84 آیین نامه داخلی مجلس، همچنین گفت: اگر شما در این مدت به عنوان تعطیلات تابستانی برای سركشی به حوزه های انتخابیه خود مراجعه می كنید ولی متاسفانه فحش تعطیلات را می خورید اگرچه برخی دوستان می گویند نمایندگان نیاز به استراحت دارند ولی این در حالی است كه ما براساس قانون سالیانه یك ماه مرخصی را داریم.

رسایی با اشاره به این كه این طرح یك فوریتی پاسخ به فرمایش رهبر معظم انقلاب است كه فرمودند مجلس باید زنده و پویا باشد، تصریح كرد: نمایندگان پیش از رفتن به تعطیلات با تصویب این طرح این پیام را به جامعه بدهند كه مجلس نهم پویا و زنده است.

نادر قاضی پور نماینده ارومیه در مجلس نیز به عنوان مخالف یك فوریت این طرح گفت: آقای رسایی شما كه دغدغه حذف تعطیلات تابستانی را دارید چرا در ماه رمضان سال گذشته در آلمان به سر می بردید؟

وی افزود: اگر نمایندگان در كمیسیون های مربوطه و مجلس حضور فعال داشته باشند، كفایت می كند.

نماینده ارومیه در مجلس اظهار داشت: وقتی نمایندگان به مرخصی می روند اسم آن مرخصی است ولی به نوعی ماموریت است و مردم نیز می دانند كه برای نمایندگان مرخصی معنا ندارد و ما نمایندگان شهرستانی در تمام زمان ها باید در شهرستان ها و روستاها حضور داشته و پاسخگو باشیم.

محمد قسیم عثمانی نماینده بوكان نیز به عنوان موافق یك فوریت این طرح گفت: وقتی نمایندگان در ایام تعطیلات حتی در پایان هفته كه به حوزه های انتخابیه خود برای سركشی می روند چرا عنوان تعطیلات تابستانی را یدك بكشیم در صورتی كه هیچ كس مخالف استفاده از این زمان برای سركشی به حوزه های انتخابیه نیست.

وی افزود: به نظر می رسد باید عنوان كلمه تعطیلات تابستانی حذف شود و به جای آن گفته شود كه به نمایندگان اجازه داده می شود كه زمان حضور در حوزه های انتخابیه شان افزایش یابد.

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی گفت: روح طرح مثبت است و دغدغه نمایندگان به عنوان سركشی به حوزه ها درست است و باید افزایش یابد و در صورتی كه یك فوریت این طرح تصویب شود در كمیسیون مورد بررسی قرار می گیرد.

براساس ماده 84 آیین داخلی مجلس شورای اسلامی تعطیلات تابستانی مجلس در هر سال 30 روز است كه زمان آن با تشخیص مجلس تعیین می‏شود. هیأت رییسه می‏تواند در تنظیم برنامه جلسات علنی و كمیسیون‏ها به‏گونه‏ای عمل كند كه نمایندگان در هر ماه یك هفته كاری هم برای رسیدگی به وظایف نمایندگی فرصت داشته باشد.

تعطیلات تابستانی نمایندگان در مجلس هشتم در دو نوبت 15 روزه بود.

حمید رسایی،مهدی كوچك‌زاده، فاطمه آلیا، علی اصغر زارعی ، محمد سلیمانی، مرتضی آقاتهرانی، مجتبی رحماندوست، زهرا طبیب‌زاده، فاطمه رهبر، علیرضا مرندی، اسماعیل كوثری، مهرداد بذرپاش نمایندگان تهران و حسن كامران نماینده اصفهان، شهباز حسن‌پور نماینده سیرجان و بردسیر، علیرضا سلیمی نماینده محلات، جواد كریمی قدوسی نماینده مشهد، محمد حسین فرهنگی نماینده تبریز، حبیب آقاجری نماینده بندرماهشهر وامیدیه ، حمید رضا عزیزی فارسانی نماینده اردل و فارسان، احمد امیرآبادی نماینده قم، نصر‌الله پژمان‌فر نماینده مشهد،شهلا میرگلوبیات نماینده ساوه و زرندیه؛ روح‌الله بیگی نماینده میاندوآب-شاهین دژ و تكاب، محمد اسماعیلی نماینده زنجان وطارم،

مهدی دواتگری نماینده مراغه وعجب شیر این طرح را امضا كرده اند.

** این طرح می تواند تبلیغاتی باشد

جلال یحیی زاده نماینده تفت و میبد در مجلس نهم در این جلسه در تذكری آیین نامه ای گفت: اگرچه با این طرح موافقم ولی طراحی آن به شكلی است كه می تواند تبلیغاتی باشد.

وی افزود: این طرح در صورت تصویب یك فوریت آن هفته های آینده در كمیسیون ها بررسی می شود، مخاطب می خواهد این موضوع به فوریت بررسی شود بنابراین این طرح نه تنها هجمه به مجلس را كم نمی كند بلكه افزایش می یابد.

رییس مجلس شورای اسلامی این تذكر را وارد ندانست و گفت: این طرح ممكن است در آینده مورد بررسی قرار گیرد و اشكال آیین نامه ای ندارد.

حمید رسایی نماینده تهران نیز در تذكری با استناد به ماده 77 آیین نامه مجلس اظهارداشت: مطالبی كه نادر قاضی پور به خطا یا تعامل به من نسبت داد، واقعیت ندارد و من در آن زمان در آلمان نبودم اگرچه در شب های قدر سال گذشته مرخصی گرفتم ولی با توجه به سابقه 10 سال گذشته در برخی موارد اعزام هایی را داشته ام.

سید حسین نقوی حسینی نماینده ورامین نیز در تذكری آیین نامه ای تصریح كرد: حفظ شان مجلس ضروری است. در مقدمه این طرح موضوعاتی مطرح شده در خصوص راحت طلبی كه به شان مجلس خسارت وارد می كند.

وی افزود: در نمایندگی مجلس تعطیلی وجود ندارد و نمایندگان به دنبال این هستند كه یك ساعت فرصت بیابند تا به امور مردم رسیدگی كنند.

در این هنگام رییس مجلس شورای اسلامی پاسخ داد: به نظر می رسد دغدغه نمایندگان این است كه چرا عنوان تعطیلات تابستانی گذاشته شده است.

علی مطهری نماینده تهران نیز در تذكری آیین نامه ای گفت: هیات رییسه مجلس براساس اختیارات خود می تواند تعطیلات تابستانی را منتفی كند ولی این طرح متناقض با حق نمایندگان است و موجب ضایع شدن آن می شود.

لاریجانی در پاسخ به مطهری گفت: تذكر شما در رابطه با چیست؟ شما الان مخالفت می كنید یا تذكر می دهید؟ به نظر می رسد آیین نامه را مطالعه كنید بد نیست چرا كه با تصویب این طرح یك ماه تعطیلی از بین نمی رود اگرچه كیفیت را هیات رییسه تصمیم گیری می كند.

در ادامه عباس مقتدایی نماینده اصفهان نیز در تذكری آیین نامه ای اظهارداشت: اگر این طرح ضرورت دارد آن را با قید دو فوریت ارایه كنید.

رییس مجلس نیز در پاسخ گفت: اجازه دهید یك فوریت را رای گیری كنیم تا اصل آن منتفی نشود.

مهدی سنایی نماینده نهاوند نیز در تذكری با استناد بر ماده 23 آیین نامه داخلی مجلس مبنی بر ضرورت حفظ شان مجلس تصریح كرد: اگر بحث این است كه هجمه ای به مجلس وارد نشود، مشاهده می كنیم كه بزرگترین هجمه از داخل مجلس است.

وی تصریح كرد: نباید در طرح هایی كه ارایه می شود از رهبر معظم انقلاب هزینه كنیم.

نماینده مردم نهاوند در مجلس نهم اظهار داشت: در برخی از طرح ها كار مجلس به جنجال و سر و صدا كشیده و برخی طرح ها نسنجیده بوده است اگرچه حق نمایندگان است كه طرح ارایه كنند ولی در حال حاضر انباشت قانون را داریم و هیات رییسه می تواند براساس اختیار خود طراحان را صدا كند و موضوع ها را 'منقح' كند.

اما لاریجانی این تذكر را وارد ندانست و تصریح كرد: ارایه طرح حق نمایندگان است ولی این كه نباید از رهبر معظم انقلاب در طرح ها استفاده كرد، درست است از سویی از نظر تنقیح قوانین طرح ها مشكلی ندارند.

در ادامه مهدی كوچك زاده نماینده تهران در تذكری با استناد به ماده 17 آیین نامه داخلی مجلس مبنی بر توجه به سوگند نمایندگان خطاب به لاریجانی گفت: آقای رییس، شما در زمانی كه حمید رسایی تذكر می داد، با وی برخورد كردید و اعلام كردید كه آیا موضوع مطرح شده تذكر یا اخطار است و براساس چه ماده قانونی است در صورتی كه آقای مطهری پس از آن كه مطالب خود را به پایان رساند از وی خواستید كه بیان كند این مطلب وی تذكر ، اخطار است.

وی ادامه داد: با بنده نیز همین كار را بكنید و به مطالبم گوش دهید و در پایان بپرسید چه ماده ای را تذكر دادم.

نماینده تهران در مجلس خاطرنشان كرد: اكثریت نمایندگان مجلس در تعطیلات به دنبال خدمتگزاری 6 دانگ به مردم هستند.

رییس مجلس نیز درپاسخ گفت: تذكر و اخطار شما وارد نیست، اگرچه ممكن است مطالب شما حكیمانه باشد.

در زمانی كه رسایی در حال عبور از صندلی عبدالله سامری نماینده خرمشهر بود با اعتراض نماینده خرمشهر روبه رو شد كه لحظات كوتاهی بین دو نفر درگیری لفظی شد كه با وساطت برخی نمایندگان پایان یافت.

سیام**1053**9132**1336





:: برچسب‌ها: زن ,
:: بازدید از این مطلب : 174
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: