جهان در هفت روز پیش رو
نوشته شده توسط : amatrack

دفتر پژوهش و بررسی های خبری خبرگزاری جمهوری اسلامی علاوه بر انتشار روز شمار تاریخ معاصر ایران، گزارشی را با عنوان 'جهان در هفت روز پیش رو' با هدف ارایه گزیده ای از اهم رویدادهای مهم جهانی منتشر می سازد. گزارش حاضر چهل و چهارمین شماره از این مجموعه است.

علاقمندان می توانند گزارشهای مشابه را در روزهای جمعه هر هفته بر صفحه پژوهش وبسایت ایرنا، پیگیری كنند.

**30 ژوئن

- بندر تاریخی اسكندریه مصر به تصرف سپاهیان فرانسوی درآمد و به این ترتیب تسخیر خاك مصر، توسط نیروهای'ناپلئون بناپارت'آغاز شد.(1798)

- شورش ضد اسپانیایی در آمریكای جنوبی با رهبری'سیمون دوبولیوار'(یكی از میهن پرستان معروف كلمبیا) به قصد آزادسازی سرزمین های تحت تسلط اسپانیا آغاز شد.(1810)

- عناصر رادیواكتیو اورانیوم توسط 'هانری بكرل فرانسوی' كشف و منجر به آغاز عصر تازه‏ای به نام'عصر اتم'شد. از آن پس او را'پدر علم فیزیك جدید'نامیدند.(1896)

- كشتار مخالفان'آدولف هیتلر'(رهبر نازی در آلمان) برای بدست گرفتن قدرت كامل در آلمان، به دستور او آغاز شد.(1933)

- اولین نبرد تاریخی'العلمین' در منطقه ای به همین نام در سرزمین مصر واقع در شمال آفریقا، در جریان جنگ جهانی دوم، میان نیروهای آلمان و انگلیس اتفاق افتاد. این جنگ با پیروزی انگلیس به پایان رسید.(1942)

- روز استقلال كشور آفریقایی'زئیر'(كنگو فعلی) از استعمار بلژیك (كشوری در غرب اروپا) اعلام شد.(1960)

- سازمان پیمان آسیای جنوب شرقی موسوم به'سیتو' در پی خروج فرانسه در سال 1967 و پاكستان در سال 1972 و نیز آغاز دوره تنش‏زدایی در عرصه روابط بین‏الملل منحل شد. 'سیتو'در 8 سپتامبر 1954 با هدف تضمین صلح در منطقه جنوب شرقی آسیا و جنوب غربی اقیانوس كبیر در بانكوك(شهری در تایلند) شكل گرفت اما در حقیقت هدف از تشكیل آن، ایجاد مانعی برای گسترش كمونیسم در جنوب شرق آسیا بود.(1977)

- ژنرال'عمر حسن احمد البشیر' با انجام كودتای نظامی در سودان، دولت'صادق المهدی'را سرنگون و وی را بازداشت كرد و با صدور فرمانی، قانون اساسی سودان را به حالت تعلیق درآورد. صادق المهدی، دولت غیرنظامی این كشور را از سال 1986در پی سقوط 'جعفر نُمیری'(دیكتاتور سودان) تشكیل داد ه بود، اما در دوران حكومت خود با مشكلات عدیده ای از جمله رقابت احزاب در كشور برای كسب قدرت، مسأله شورشیان جنوب سودان، نیاز شدید به كمك‏های خارجی، نارضایتی در ارتش سودان و بالاخره فقر فزاینده و اقتصاد نابسامان مواجه شد.(1989)

- نظام تبعیض نژادی در كشور آفریقای جنوبی، بعد از مخالفت ها و مبارزات پی گیر سیاه پوستان به رهبری'نلسون ماندلا' بطور رسمی پایان یافت و با تصویب قانون اساسی جدید بر اساس تساوی حقوق سیاه پوستان و سفیدپوستان توسط پارلمان آفریقای جنوبی در سال 1993، اولین انتخابات ریاست جمهوری با شركت سیاه‏پوستان برگزار و نلسون ماندلا پیروز شد.رژیم تبعیض نژادی (آپارتاید) از سال 1948 توسط اقلیت سفیدپوست كشور آفریقای جنوبی بر اكثریت سیاهان تحمیل شده بود.(1991)

- صدام و 11 تن از همكاران نزدیك وی كه از ماهها پیش توسط دولت آمریكا زندانی شده بودند، در محلی نامعلوم و به صورت غیر علنی، به دولت موقت عراق تحویل داده شدند.(2004)

** 1 جولای

- حمله اسپانیایی ها به جزیره سیسیل (بزرگترین جزیره ایتالیا در دریای مدیترانه) آغاز شد. این جنگ با شكست اتریش (كه وظیفه دفاع از این جزیره را بر عهده داشت)، تصرف پالرمو و مسینا (از شهرهای مهم سیسیل) و تسخیر این جزیره توسط اسپانیا پایان یافت.(1718)

- سپاهیان فرانسوی به فرماندهی'ناپلئون بناپارت' با هدف قطع ارتباط انگلیس با مستعمره خویش(هند) به مصر حمله كردند و این شهر را به تصرف خود درآوردند.(1798)

- قرارداد اتحاد میان 'آلكساندر اول'(امپراتور روسیه) و'فردریك گیوم سوم'(پادشاه پروس)علیه 'ناپلئون بناپارت'(امپراتور فرانسه) به امضا رسید. این قرارداد به عنوان مقدمه ای برای ایجاد چهارمین اتحادیه سیاسی و نظامی دول اروپایی علیه فرانسه مطرح شد. بعدها علاوه بر روسیه و پروس، دولت های سوئد، انگلیس و چند دولت آلمانی نیز به این اتحادیه سیاسی پیوستند.(1806)

- انگلیس به بهانه ضبط و مصادره تریاك‏ های متعلق به بازرگانان خویش توسط دولت چین، جنگ اول تریاك را دراین كشور آغاز كرد. در نیمه اول قرن نوزدهم، انگلیسی‏ها با تسلط كامل بر هندوستان و انحصار بازار چین، در شمار قدرت مسلط استعماری آسیا قرار گرفتند و با وارد كردن تریاك به این كشور سبب وقوع جنگ اول تریاك شدند. بنابراین انگلیس، با به توپ بستن بندر'كانتون'در جنوب چین و تصرف بندر تجاری هنگ كنگ، این كشور را مجبور به امضای قرارداد صلح در سال 1842 كرد كه به موجب آن، بندر مهم هنگ‏كنگ به انگلیس تسلیم و رفت و آمد كشتی های خارجی در پنج بندر بزرگ چین آزاد شد.(1839)

- روز ملی و استقلال'كانادا'از انگلیس، با تشكیل'جمهوری فدرال كانادا'اعلام شد.(1867)

- در بحبوحه جنگ جهانی اول و در جریان نبرد'وُردَن'، در حالی كه آلمان حمله بزرگ و تازه‏ای را برای تصرف شهر وردن در فرانسه تدارك می‏دید، انگلیس و فرانسه، با هدف گشودن جبهه دومی در برابر آلمان و كاستن از فشار آنها در وُردَن، به تهاجم وسیعی در منطقه'سُومْ' ( در شمال غربی فرانسه) دست زدند.سرانجام پس از 140 روز، این نبرد بدون هیچ نتیجه ای برای طرفین درگیر به پایان رسید.(1916)

- روز استقلال كشور آفریقایی'سومالی'از ایتالیا اعلام شد.(1960)

- روز ملی و استقلال كشورهای آفریقایی'رواندا' و 'بروندی' از استعمار بلژیك اعلام شد.(1962)

- چین، بندر هنگ كنگ را، رسما از انگلیس تحویل گرفت. این بندر در جنگ اول تریاك میان چین و انگلیس در سال 1839 بر طبق قراردادی، به عنوان امتیازی استعماری، در اختیار انگلیس قرار گرفته بود و در سال 1898، انگلیس در یك قرارداد 99 ساله با دولت چین، آن را به اجاره خود درآورد. در اوایل دهه 1980 مذاكراتی میان پكن و لندن آغاز شد كه پایان این مذاكرات با مالكیت چین بر هنگ كنگ به رسمیت شناخته شد و در سال 1991 مردم این كشور پس از سال ها برای انتخاب نمایندگان خویش به پای صندوق های رای رفتند.(1997)

** 2 جولای

- جنگ معروف'سالامانگ' در نزدیكی شهری به همین نام واقع در اسپانیا، میان سپاهیان فرانسوی با نیروهای متحد انگلیس و اسپانیا، اتفاق افتاد. این جنگ با پیروزی فرانسویان به پایان رسید.(1810)

- جنگ مصر و عثمانی بر سر تصرف سرزمین سوریه با شكست امپراتوری عثمانی به پایان رسید. در این جنگ'ابراهیم پاشا' فرزند'محمد علی پاشا'(بنیانگذار مصر) موفق به شكست عثمانی ها و تصرف سوریه به مدت هفت سال شد.(1831)

- ویتنام شمالی و جنوبی پس از20 سال جدایی متحد شدند و استقرار رژیم جمهوری سوسیالیستی ویتنام در پایتخت این كشورشهر 'هانوی'اعلام شد. بدنبال خروج نیروهای اشغال‏گر آمریكایي به دلیل فشار جوامع بین المللی، بدون اخذ نتیجه‏ای از جنگ ویتنام و تحمل تلفات فراوان در سال 1973،مردم ویتنام پس از چند صد سال مبارزه با چین، فرانسه، ژاپن و آمریكا سرانجام از یوغ استعمار آزاد شد و در اولین قدم خواستار اتحاد دو قسمت شدند. در نهایت در جریان كنفرانس اتحاد دو ویتنام در سال 1975 تصمیم گرفته شد تا ویتنام جنوبی و شمالی در هم ادغام شوند.(1976)

- فاجعه'تونل منا' در عربستان، با مرگ یك هزار و 426 نفر بر اثر ازدحام جمعیت در هنگام اجرای مراسم حج به وقوع پیوست.(1990)

** 3 جولای

- جنگ های مقدماتی (آغازگر جنگ های11 ساله) میان فرانسه و دولت های انگلیس، هلند و آلمان آغاز شد.این جنگ ها توسط فرانسه آغاز و در زمان سلطنت 'لویی چهاردهم' با پیروزی هایی همراه و ادامه آن سبب بروز جنگ 13 ساله شد.(1701)

- جنگ آلمان و اتریش در سادووا در ایالت بوهم ( در اروپای مركزی كه اكنون در بخش غربی جمهوری چك قرار دارد) اتفاق افتاد. این جنگ در نهایت با پیروزی آلمان به پایان رسید.(1866)

** 4 جولای

- سلطنت اولین پادشاه سلسله تودور به نام'هانری تودور' یا'هانری هفتم' پس از انقراض سلسله سلطنتی لانكاستر، در انگلیس آغاز شد.(1485)

- 'الیزابت اول'یكی از مقتدرترین ملكه های انگلیس، بعد از مرگ خواهرش'ماری اول'معروف به 'ماری تودور'به پادشاهی رسید.(1558)

- روز ملی و استقلال'ایالات متحده امریكا'از انگلیس اعلام شد.(1776)

- وقوع زلزله در ایالت 'كانسو'چین،‌ سبب مرگ 200 هزار نفر شد.(1920)

** 5 جولای

- پس از بازگشت'شارل هشتم' (پادشاه فرانسه) از تسخیر ناپل، در خلال جنگ های تاریخی معروف به'جنگ های ایتالیا' جنگ میان ایتالیا و فرانسه آغاز شد. این جنگ با شكست ایتالیا پایان یافت.(1495)

- جنگ تاریخی'واگرام' در منطقه مرتفعی به همین نام نزدیك وین (پایتخت امپراتوری اتریش) میان اتریش و فرانسه در گرفت. این جنگ با شكست اتریش پایان یافت.(1809)

- روز ملی و استقلال'ونزوئلا' (كشوری در آمریكای جنوبی) از استعمار اسپانیا اعلام شد.(1811)

- روز استقلال كشور آفریقایی'الجزایر'از استعمار فرانسه اعلام شد.(1962)

- روز ملی و استقلال جمهوری كشور آفریقایی'كیپ ورد'(دماغه سبز)از استعمار پرتغال اعلام شد. (1975)

- ژنرال'محمد ضیاء الحق'(رییس ستاد ارتش پاكستان) با استفاده از شرایط بحرانی كشور، در كودتایی، دولت'ذوالفقار علی بوتو'را سرنگون كرد و قدرت را به دست گرفت. پس از آن او با پذیرش سمت ‏های نخست وزیری و ریاست جمهوری، سبب اعدام بوتو در سال 1979، سركوب جمعی از مخالفان خود، تعطیلی مجالس پاكستان و ممنوعیت فعالیت احزاب و مطبوعات شد. ضیاءالحق پس از یازده سال حكومت بر پاكستان، در سال 1988 به همراه تنی چند از سران ارتش پاكستان در انفجار یك هواپیمای نظامی كشته شد.(1977)

** 6 جولای

- هشتمین، طولانی ترین و آخرین جنگ مذهبی میان كاتولیك ها و پروتستان های فرانسه با كمك'فیلیپ دوم'(پادشاه اسپانیا) به كاتولیك ها و'الیزابت اول'(ملكه انگلیس) به پروتستان ها آغاز شد. سرانجام این جنگ، با مداخله كشورهای دیگردر زمان'هانری چهارم'پایان یافت.(1585)

- جزیره جاماییكا( در دریای كاراییب)، پس از جنگی خونین به تصرف انگلیس درآمد، این جزیره به مدت 159 سال (از زمان كشف) تحت سلطه اسپانیا قرار داشت.( 1670)

- معاهده سران سه كشور، 'نیكلای اول'(امپراتور روسیه)، 'شارل دهم'(پادشاه فرانسه) و'جورج چهارم'(پادشاه انگلیس) با هدف تضعیف قوای امپراتوری عثمانی كه مایه وحشت كشورهای اروپایی بود، در لندن منعقد شد. نتیجه این معاهده، اخطار به عثمانی در مورد استقلال یونان و سپس جنگ با آن امپراتوری بود.(1827)

- 'تزار نیكلای دوم' آخرین امپراتور روسیه كه به مدت دو سال اسیر انقلابیون كمونیست این كشور بود، با همه اعضای خانواده اش تیرباران شد.(1918)

- روز ملی و استقلال كشور آفریقایی'مالاوی'از استعمار انگلیس اعلام شد.(1964)

- روز ملی و استقلال جمهوری'كومور'(كشوری در آفریقا) از استعمار فرانسه اعلام شد.(1975)

اطلاع**2059**9128**1717**1599





:: برچسب‌ها: درختان ,
:: بازدید از این مطلب : 184
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 9 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: