رشد دو برابری ظرفیت تولید برق كشور در دولت‌ های نهم و دهم
نوشته شده توسط : amatrack

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا ،' محمد بهزاد ' روز سه شنبه در مراسم گشایش چهارمین نمایشگاه بین المللی انرژی های تجدید پذیر و بهره وری انرژی ، در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران ، با بیان اینكه عمر صنعت برق در كشور 112سال است ، گفت: ظرفیت نصب شده نیروگاهی كشور تا پایان سال 1383 حدود 37 هزار و 300 مگاوات بود.

به گفته ی معاون وزیر نیرو آخرین ظرفیت نصب شده برق كشور 66 هزار و 680 مگاوات ، ظرفیت عملیاتی آن 58 هزار مگاوات و تولید همزمان برق و انرژی 46 هزار و 600 مگاوات است.

بهزاد با بیان اینكه در سال جاری تاكنون یك هزار و 100 مگاوات به ظرفیت نیروگاهی كشور افزوده شده است، خاطر نشان كرد:در ادامه برنامه تا پایان سال جاری علاوه بر این، 3 هزار و 900 مگاوات دیگر وارد مدار می شود.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی همچنین در خصوص پروژه‌های مهر ماندگار نیز گفت: بر اساس این طرح پیش بینی شده است تا قبل از پایان دولت دهم 12 هزار و 124 مگاوات نیروگاه افتتاح شود كه دراین راستا اولین نیروگاه به ظرفیت 648 مگاوات با حضور رئیس جمهوری در بیست و سوم خردادماه امسال در كرمانشاه افتتاح شد.

به گفته ی این مقام ارشد صنعت برق كشور، نیروگاه‌های سلطانیه زنجان،بسطامی شاهرود، قدس سمنان‌، بخش بخار نیروگاه دماوند و نیروگاه سنندج آماده افتتاح هستند كه یكی پس از دیگری وارد مدار خواهند شد.

بهزاد افزود: در هفت سال گذشته 29 هزار مگاوات ظرفیت جدید برق وارد مدار شده است و اگر با اجرای پروژه های مهر ماندگار تا پایان دولت دهم واحدهای جدید وارد مدار شود، در هشت سال فعالیت دولت های نهم و دهم، ظرفیت برق كشور دو برابر خواهد شد.

**پیك مصرف برق

بهزاد اضافه كرد: طبق بررسی های انجام شده ،‌از ابتدای سال جاری تاكنون 40 هزار و 410 مگاوات پیك شبكه بوده كه نسبت به سال گذشته 4.17 درصد افزایش را نشان می دهد.

وی با اشاره به اینكه پیك مصرف در سال گذشته 42 هزار و 248 مگاوات بوده است، میزان پیك مصرف برق در سال جاری را حدود 45 هزار مگاوات پیش بینی كرد.

**آمادگی كامل در تابستان امسال

معاون وزیر نیرو با تاكید بر اینكه برای تامین برق تابستان امسال آمادگی كامل داریم، پیش بینی كرد برق مورد نیاز بخش‌ های مختلف صنایع،كشاورزی خانگی و تجاری و عمومی بدون محدودیت تامین شود.

**اجرای قانون هدفمندی یارانه ها

وی با بیان اینكه در مصرف برق در بخش های تجاری و عمومی به سمت استانداردهای جهانی نزدیك می شویم، گفت: میانگین مصرف انرژی تا قبل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها 2 هزار و 900 كیلووات ساعت برای هر مشترك خانگی بود، كه این میزان اكنون و پس از اجرای این قانون به 2 هزار و 500 كیلووات ساعت رسیده كه نشان دهنده 400 كیلووات ساعت كاهش مصرف است.

به گفته ی بهزاد ، پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، مصرف برق در بخش صنعت پنج درصد و در بخش كشاورزی 10 درصد رشد یافته ،در حالی كه مصرف برق در بخش خانگی 10 درصد كاهش یافته است.

** ظرفیت نصب شده انرژی های تجدید پذیر 155 مگاوات است

وی همچنین درباره انرژی‌ های تجدیدپذیر گفت: آخرین ظرفیت نصب شده انرژی‌های تجدید پذیر 155 مگاوات است كه اگر نیروگاه ‌های آبی را هم به این مجموعه اضافه كنیم، 10 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده انرژی های تجدید پذیر است.

به گفته ی بهزاد ، در حال حاضر 45 مگاوات انرژی تجدیدپذیر در حال نصب است و قرارداد 10 هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر هم منعقد شده است.

**صادرات برق

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی همچنین از افزایش 50 درصدی صادرات برق در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: امسال بیش از 500 مگاوات به ظرفیت صادرات برق كشور اضافه شده است.

بهزاد با اشاره به صادرات برق به كشور تركیه اظهار داشت: قبلا صادرات برق به كشور تركیه از طریق خط 132 كیلوولت انجام می شد كه در سال گذشته از طریق خط 230 كیلوولت و در نهایت به خط 400 كیلوولت ارتقا یافت.

وی با بیان اینكه به زودی بین 400 تا 500 مگاوات به ظرفیت صادرات برق به كشور تركیه اضافه می شود، خاطرنشان كرد: سال آینده صادرات برق به تركیه به یك هزار و 200 مگاوات افزایش می یابد و بدن ترتیب برق شرق تركیه را تامین خواهیم كرد.

**ترانزیت برق

معاون وزیر نیرو در خصوص ترانزیت برق بین كشورهای ایران ،عراق،سوریه و لبنان نیز گفت: بر اساس قراردادهایی كه با كشور عراق داشتیم ، یك هزار مگاوات برق به كشور عراق صادر می كردیم كه حدود 200 تا 300 مگاوات به این میزان افزوده شد تا بخشی از برق صادراتی به كشورهای عراق و سوریه به لبنان ترانزیت شود.

وی اضافه كرد: ظرف امروز و فردا ارتباط شبكه بین عراق و سوریه كامل می شود و به دنبال آن ترانزیت برق به لبنان نیز انجام خواهد شد.

** همه شركتهای توزیع امسال واگذار می شوند

معاون وزیر نیرو همچنین در خصوص واگذاری شركتهای توزیع گفت: برای واگذاری شركت های توزیع باید زیان‌های بخش توزیع كه حدود 10 هزار میلیارد تومان است را به صفر می رساندیم،چرا كه با این حجم زیان امكان واگذاری این شركتها میسر نبود.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه دولت، زیان این شركتها برعهده شركت توانیر است و با این انتقال، هیچ شركتی در زمره شركت‌های زیانده نخواهد بود.

به گفته ی بهزاد مقدمات كار فراهم شده و با ابلاغ این مصوبه و تهیه آخرین تراز آزمایشی با زیان صفر، همه شركت‌های توزیع در سال جاری واگذار خواهند شد.

اقتصام**2021**1561





:: برچسب‌ها: روز تعطیل ,
:: بازدید از این مطلب : 181
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: