پایانی بر رویای طولانی ترین نخست وزیری
نوشته شده توسط : amatrack

سرانجام به دنبال صدور حكم دادگاه عالی پاكستان مبنی بر سلب صلاحیت یوسف رضا گیلانی نخست وزیر این كشور، قوای قضاییه و مجریه پاكستان پس از مدتی كشمكش، راجه پرویز اشرف، را به سمت نخست وزیری این كشور منصوب كردند.

تا پیش از این یوسف رضا گیلانی نخست وزیر پیشین پاكستان رویایی طولانی ترین نخست وزیری را در سر می پروراند كه حكم قوه قضاییه پاكستان در سی ام خرداد ماه پایان این رویا را برای وی رقم زد. تلویزیون رسمی پاكستان در روز هفتم اردیبهشت ماه گذشته خبر محكومیت گیلانی به جرم سرپیچی از تصمیمات قضایی را منتشر كرد. پس از انتشار این خبر سرانجام پس از دو ماه دادگاه عالی پاكستان پست نخست وزیری را از گیلانی سلب كرد.

به گفته دیوان عالی پاكستان، یوسف رضا گیلانی متهم به امتناع از اجرای حكم در خصوص گشودن پرونده های پولشویی آصف علی زرداری رییس جمهوری پاكستان است.

گیلانی تاكنون مصونیت رییس جمهوری براساس قانون اساسی را دلیل عدم پیگیری پرونده پولشویی مطرح كرده است.

براساس گزارش های منتشر شده، وی از ارایه درخواست پیگیری پرونده فساد مالی علیه آصف علی زرداری و مراكزی كه از شركت‌های باربری سوئیس 60 میلیون دلاری رشوه دریافت كرده اند؛ به منظور دفاع از رییس جمهوری خود، امتناع می كرد.

**نخست وزیر جدید كیست؟

--------------------------------

راجه پرویز اشرف نخست وزیر جدید پاكستان، دومین فرد پیشنهاد شده از سوی حزب مردم، (حزب حاكم پاكستان) بود كه به جانشینی گیلانی منصوب شد. 'مخدوم شهاب الدین' به عنوان اولین فرد موردنظر برای این سمت معرفی شد كه به دلیل اتهام قاچاق مواد مخدر در دوران تصدی اش در وزارت بهداشت، ازسوی یكی از قضات پاكستان، برای دستیابی به این سمت حذف شد.

اتهام این وزیر، صدور مجوز واردات ماده‌ 'افدرین' بود كه می‌تواند در تولید ماده‌ مخدر 'متامفتامین' مورد استفاده قرار گیرد.

راجه پرویز اشرف پیش از این، وزیر علوم فناوری كابیه گیلانی و نیز از رهبران ارشد حزب مردم پاكستان بود. وی از 300 رای نمایندگان حاضر مجلس ملی توانست 211 رای را از آن خود كند و بر مسند نخست وزیری بنشیند. این در حالی است كه مجلس ملی پاكستان دارای 342 نماینده است كه در این دوره برخی به علت غیبت و یا تحریم در رای گیری شركت نكردند.

نخست وزیر جدید 62 ساله پاكستان، هفدهمین نخست وزیر در تاریخ این كشور است.

پرویز اشرف تاكنون پست های نمایندگی مردم منطقه 'گجرخان'، رییس برنامه اقدامات اجتماعی، وزیر آب و برق و وزیر اطلاعات و فناوری را در كارنامه فعالیت سیاسی خود دارد.

وی فعالیت سیاسی خود را از سال 1988 میلادی برابر با 1367 خورشیدی آغاز كرد.

**اوضاع سیاسی پاكستان پس از گیلانی

----------------------------------------------

دولت پاكستان در سال های اخیر شاهد مشكلات اقتصادی و سیاسی فراوانی بوده است. اختلافات قومی، اختلافات بین دولت و ارتش، درگیری های سیاسی و اختلاف نخست وزیر با دادگاه عالی در ماه های اخیر به اوج خود رسید كه این عوامل سبب بی ثباتی دولت در سال های اخیر شده است.

به دنبال صدور حكم بركناری یوسف رضا گیلانی از سمت نخست وزیری پاكستان ابتدا وكلای مدافع وی به رای صادره ازسوی دادگاه عالی این كشور اعتراض كرده و اختیار بركناری از پست نخست وزیری را تنها در اختیار مجلس پاكستان اعلام كردند.

'جاسم تقی' رییس مركز مطالعات راهبردی 'الباب' پاكستان در گفتگو با شبكه خبری العالم، اوضاع سیاسی پاكستان پس از گیلانی را بی ثبات اعلام و پیش بینی كرد كه مخالفان به رهبری نواز شریف و برادرش برای سرنگونی دولت آصف علی زرداری و سلب اعتماد از آن وارد عمل شوند.

جاسم تقی همچنین از احتمال برپایی زودهنگام انتخابات سراسری سال آینده در صورت اقدام مخالفان دولت سخن گفت. از سویی دیگر، صدور حكم بركناری نخست وزیر از سوی قوه قضاییه نشان از وجود اختلاف و تنش میان دولت و دستگاه قضایی پاكستان دارد.

به نوشته پایگاه اینترنتی بی بی سی، در صورت وقوع درگیری میان دولت و قوه قضاییه پاكستان، ارتش از قوه قضاییه حمایت خواهد كرد و این امر تضعیت دولت را در پی خواهد داشت. ارتش قدرتمند پاكستان می تواند با استفاده از ابزارهای قانونی به دوران ریاست جمهوری زرداری پایان دهد.

طلعت مسعود از ژنرال های بازنشسته ارتش پاكستان معتقد است كه عمر دولت زرداری به درازا نخواهد انجامید و تنش میان قوه قضائیه و مجریه به این راحتی حل و فصل نخواهد شد.

از شرایط حاكم بر پاكستان به نظر می رسد كه بركناری یوسف رضا گیلانی و درگیری میان دادگاه علی این كشور با دولت زرداری سبب به وجود آمدن بحران سیاسی برای چندمین بار شده است.

ازسویی دیگر پرویز اشرف نیز با به دست آوردن سمت جدید خود، تنش های موجود در پاكستان نظیر رسیدگی به پرونده فساد مالی زرداری، حل مشكل بحران انرژی، پیشبرد سیاست خارجی، رسیدگی به اوضاع اقتصادی، مبارزه با تروریسم و روابط پاكستان با ناتو را در پبش روی خود مشاهده می كند.

**فساد دولت زرداری

-----------------------

پرونده فساد و رسوایی مالی آصف علی زرداری، رییس جمهوری پاكستان مربوط به دهه 1990 میلادی است. زمانی كه وی و همسرش بی نظیر بوتو نخست وزیر پیشین و ترور شده این كشور مبلغی در حدود 9 میلیون یورو را از طریق بانك های سوئیس به خارج از كشور منتقل كردند. بنابر اعلام نظر دادگاه این پول ها رشوه هایی بود كه این دو دریافت كرده بودند. دولت سوئیس نیز در سال 2008 و در زمانی كه زرداری به ریاست جمهوری پاكستان برگزیده شد؛ رسیدگی به این پرونده را متوقف كرد.

به نوشته دویچه وله، دراین خصوص، زرداری و همسرش سالیان طولانی برای فرار از پیگردهای قانونی در كشورهای خارجی و بدور از حیطه نفوذ دستگاه قضایی پاكستان زندگی می‌كردند. در پی تغییر فضای سیاسی پاكستان در سال 2007 میلادی، بی‌نظیر بوتو تصمیم گرفت به كشورش باز گردد. پرویز مشرف، رئیس‌جمهور وقت پاكستان، در توافقی با بوتو قانونی را به تصویب رساند كه به موجب آن بسیاری از سیاستمداران پاكستانی مورد عفو عمومی قرار گرفتند. بوتو و زرداری نیز از این عفو عمومی بهره بردند.

حال، دیوان عالی پاكستان كه نظارت بر قانون اساسی این كشور را بر عهده دارد، قانون عفو عمومی را مغایر قانون اساسی پاكستان دانسته و از سال 2009 میلادی تاكنون بارها از زرداری و گیلانی خواسته است كه رسیدگی به پرونده‌های فساد مالی را به جریان اندازند.

به نظر می رسد با توجه به نزدیك بودن به زمان انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده و تعمیق شكاف میان دولت و قوه قضاییه این كشور در سایه بركناری نخست وزیر دولت زرداری، پاكستان دوباره شاهد تنش های سیاسی و درگیری های داخلی شود.

پژوهش**ف.ذ**1732**9123





:: برچسب‌ها: عکس , عکس ها ,
:: بازدید از این مطلب : 542
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 5 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: