ایران در ایجاد تفاهم ملی و برقراری صلح در تاجیكستان نقش كلیدی داشت
نوشته شده توسط : amatrack

به گزارش ایرنا، 'امرالدین شریف اف'روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نهم سپتامبر سال 1991 میلادی تاجیكستان استقلال یافت، ولی زمانی نگذشت كه بین نیروهای سیاسی درگیری نظامی رخ داد به طوری كه برخی كشورهای همسایه از جمله ازبكستان به افزایش درگیری ها میان تاجیك ها دامن زدند.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران از روزهای اول درگیری، طرفین را به صلح و آرامش دعوت كرد و از آنها خواست تا یك دولت واحد قدرتمند را در منطقه آسیای مركزی ایجاد كنند.

شریف اف اضافه كرد: چندین دور از مذاكرات میان نیروهای مخالف پیشین و دولت فعلی در جمهوری اسلامی ایران برگزار شد كه این گفت و شنودها سهم موثری در ایجاد تفاهم میان دو جناح مخالف دولت در آن زمان و برقراری صلح داشت.

شریف اف با بیان آنكه جمهوری اسلامی ایران نقش زیادی در بهبود وضعیت اقتصادی تاجیكستان داشته و دارد، تاكید كرد: سهم بخش خصوصی ایران نیز روز به روز در رشد و توسعه اقتصاد این كشور بیشتر شده و همچنان ادامه دارد.

وی درباره دلایل خود راجع به دخالت های خارجی در جنگ داخلی در كشورش گفت: ازبكستان می ترسید، ایجاد اتحاد میان تاجیك ها سبب شود كه آنها سمرقند و بخارا را كه هم اكنون تحت حكومت آن كشور قرار دارد، طلب كنند و روسیه نیز از آن هراس داشت كه حكومت جدید تاجیك ها تابع كرملین نباشد، زیرا علاقه داشت یك رژیم دست نشانده در تاجكیستان بر سر كار بیاید.

شریف اف ادامه داد: جنگ داخلی میان شهروندان تاجیكستان پنج سال ادامه یافت و سرانجام در سال 1997 میلادی حكومت تاجیكستان به رهبری 'امامعلی رحمان'با مخالفان اسلامی توافقنامه صلح را در روسیه به امضا رساند تا هر دو جناح بتوانند در اداره حكومت سهیم باشند.

این عضو هیات علمی دانشگاه ملی تاجیكستان یادآور شد: متاسفانه در درگیری های داخلی دستكم 60 هزار نفر كشته و حدود یك میلیون نفر هم آواره شدند.

وی تاكید كرد: امروز 15 سال از آن دوران تلخ گذشته است و هم اكنون در فضای صلح و ثبات بسر می بریم، ضمن آنكه گام های مناسبی نیز در ایجاد زیرساخت ها و بسترهای مناسب برای توسعه كشور برداشته ایم.

روز 27 ژوئن كه در تاریخ معاصر تاجیكستان، روز'وحدت و آشتی ملی' نامگذاری شد، سند توافقنامه نهایی صلح میان دولت و مخالفان به امضاء رسید و هر سال با برگزاری مراسمی از این روز تجلیل به عمل می آید.

گفتنی است كه در این روز كنفرانس ها و همایش های مختلفی برگزار می شود و از گذشته تلخ جنگ میان شهروندان تاجیك و مزایای صلح و آشتی ملی یادآوری و بر حفظ وحدت ملی و دستاوردهای صلح و آشتی در كشور تاكید بعمل می آید.

آساق**1558**5981





:: برچسب‌ها: دوستان , پاییز , تصویر ,
:: بازدید از این مطلب : 246
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 5 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: