صادرات گاز ایران به عراق تا 18 ماه دیگر عملیاتی می شود
نوشته شده توسط : amatrack

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از شبكه اطلاع رسانی نفت وانرژی، 'جواد اوجی' در تشریح سفر هفته گذشته به عراق به همراه وزیر نفت و گفت و گو با مقام های این كشور در زمینه مبادلات تجاری در بخش انرژی، افزود: بنابر قرارداد اولیه (ترم شیت) با وزارت نیروی عراق، روزانه 25 میلیون مترمكعب گاز از طریق مرز ایلام برای تامین سوخت نیروگاه های المنصوره و بغداد به این كشور صادر خواهد شد.

وی اظهار كرد: در این سفر همچنین درباره احداث خط انتقال گاز ایران ـ عراق بحث و برخی موارد مبهم در خصوص اجرای این پروژه برای طرفین روشن شد.

به گفته اوجی، گاز ایران از طریق خط لوله 42 اینچی منشعب از خط لوله ششم سراسری به عراق صادر خواهد شد.

** پیمانكاران ایرانی خط لوله انتقال گاز عراق را می سازند

مدیرعامل شركت ملی گاز ایران استفاده از توان پیمانكاران ایرانی برای احداث خط لوله 270 كیلومتری در خاك عراق را از دیگر موارد توافق شده میان دو كشور ایران و عراق خواند و گفت: عراق برای شتاب بخشیدن به ساخت این خط لوله در خاك خود،‌ خواهان استفاده از پیمانكاران توانمند ایرانی و معرفی آنها از سوی شركت ملی گاز به این كشور شده است.

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان این كه هم اكنون 95 درصد شهرها و 54 درصد روستاهای كشورمان از گاز طبیعی برخوردارند، امضای توافق نامه با عراق برای احداث شبكه های گاز شهری و روستایی در این كشور با استفاده از توان و تجربه پیمانكاران ایرانی را دستاور مهم دیگر سفر به عراق اعلام كرد.

** ادامه مذاكره برای صادرات گاز ایران به اروپا از خاك عراق

اوجی ادامه گفت و گو های سه جانبه برای انتقال گاز ایران به اروپا از خاك كشورهای عراق،‌ سوریه،‌ لبنان با گذر از دریای مدیترانه به اروپا را دیگر محور اصلی مذاكره با مقام های عراقی خواند و گفت: در نشست اخیر، شرح كار مشاور بین المللی این طرح در زمینه های مختلفی چون طراحی مسیر خط لوله انتقال گاز،‌ فاینانس و تامین منابع مالی و تامین كالا مرور و بررسی شد.

مسیر صدور گاز به اروپا از خاك سوریه،‌ عراق، ‌لبنان و ‌مدیترانه پنج هزار و 800 كیلومتر و اعتبار مالی آن نیز 15 میلیارد دلار برآورد شده است.

پیشتر نیز در زمینه انتقال گاز ایران به اروپا از خاك عراق،سوریه و لبنان، وزیران نفت كشورهای یاد شده توافق های خوبی داشته اند.

** درخواست عراق برای افزایش واردات گازمایع از ایران

مدیرعامل شركت ملی گاز ایران تقاضای افزایش صادارت گاز مایع (ال پی جی) به عراق را یكی دیگر از محورهای مهم گفت و گو با مقام های عراقی اعلام و اظهار كرد: شركت بازرگانی گاز ایران به نمایندگی از ایران برای صادرات ال پی جی به عراق پیشتر دو قرارداد با این كشور امضا كرده است.

اوجی گفت: درخواست عراق مبنی بر افزایش میزان صادرات ال پی جی در دست بررسی است.

یادآور می شود 'رستم قاسمی'، وزیر نفت، هفته گذشته در صدر هیئتی به عراق سفر كرده بود.

اقتصام**9189**1415





:: برچسب‌ها: درختان , به من , شهری ,
:: بازدید از این مطلب : 323
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 19 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: