دهم مرداد در آینه تاریخ معاصر
نوشته شده توسط : amatrack

10 مرداد 1368

نخستین خط كشتیرانی ایران در دریای خزر آغاز به كار كرد. با ایجاد این خط كشتیرانی در آب‏های خزر، قدرت صادرات و واردات كالا از طریق این آبراه مهم افزایش چشمگیری یافت.

10 مرداد 1367

مناطق سومار و قصر شیرین توسط رزمندگان اسلام، از لوث وجود دشمن پاكسازی شد.

10 مرداد 1366

عملیات نصر 6 با رمز مبارك یا اباعبداللَّه الحسین(ع)، به منظور پاسخگویی به شرارت‏های آمریكا درخلیج فارس، همسویی با آمادگی مدافعان خلیج فارس و با هدف انهدام نیروهای دشمن و بیرون راندن بقایای آنها از منطقه عملیاتی میمك، توسط رزمندگان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران آغازشد.

10 مرداد 1333

درجریان مذاكرات كنسرسیوم، دولت ایران موافقت كرد بابت ملی شدن صنعت نفت به دولت انگلیس، به دلیل از دست دادن تأسیسات، غرامت بپردازد! اعضای كنسرسیوم شامل نمایندگان پنج شركت آمریكایی نیوجرسی، سوكویی، كالیفرنیا، گلف و تگزاس و نیز شركت نفت انگلیس و شركت شل و شركت نفت فرانسه بودند.

10 مرداد 1331

بدنبال برگزاری تظاهرات له یا علیه 'محمدرضا پهلوی' و 'محمد مصدق' در شهرهای مختلف عده ای از مردم در اثر درگیری كشته شدند. در این رابطه 28 نماینده مجلس نیز در سالن كنفرانس مجلس تحصن كردند.

10 مرداد 1321

كابینه سوم 'احمد قوام'(قوام السلطنه) تشكیل شد، این كابینه تا 24 بهمن 1321 به مدت شش ماه دوام داشت‌.

10 مرداد 1295

نمایندگی ‌های سیاسی روسیه و انگلیس طی یادداشت مشتركی از دولت ایران خواستند تا با تشكیل یك نیروی نظامی 11 هزار نفره درجنوب، تحت فرمان انگلیسی ‌ها و یك نیروی نظامی قزاق در شمال، تحت فرماندهی روسها، موافقت كند.

10مرداد 1286

دولت عثمانی در آغاز مشروطیت و زمانی كه دولت ایران درگیر مسایل داخلی و مبارزه با آزادی خواهان و مشروطه‏طلبان بود، با فرصت‏طلبی، چند منطقه از نواحی مرزی ایران را مورد تجاوز قرار داد و برخی مناطق را به اشغال خود درآورد.

اطلاع**9131**1717





:: برچسب‌ها: رودخانه ,
:: بازدید از این مطلب : 140
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 11 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: