رشد اقتصادی و چالش های سیاسی در آفریقا
نوشته شده توسط : amatrack

به گزارش روز سه شنبه خبرگزاری آسوشیتدپرس، 'بانك توسعه آفریقا' 4.5 درصد رشد اقتصادی برای امسال و 4.8 درصد رشد برای سال 2013 را پیش بینی می كند. رشد اقتصادی در منطقه زیرصحرای آفریقا حتی از این هم بیشتر خواهد بود.

لیبی نیز با عادی سازی تولید و صادرات نفت، احتمالا رشدی حدود 14.8 درصد را تجربه خواهد كرد.

با این حال، بی ثباتی سیاسی و قیام ها در كشورهای عربی، اقتصاد شمال آفریقا را با دردسرهایی رو به رو خواهد ساخت. كودتا در مالی هم موید این واقعیت است كه ناآرامی حتی مردم سالارترین كشورهای آفریقایی را هم تهدید می كند.

پیش بینی ها از اقتصاد آفریقای جنوبی به عنوان كشور پیشگام در قاره نیز چندان امیدواركننده نیست. رشد اقتصادی در این كشور احتمالا 2.9 درصد خواهد بود و این در حالی است كه آفریقای جنوبی با مشكل نرخ بیكاری 25 درصدی رو به رو است. حتی بانك جهانی به تازگی با توجه به كاهش صادرات و معدنكاری در آفریقای جنوبی، رشد 2.5 درصدی را برای سال 2013 در این كشور پیش بینی كرده است.

از سوی دیگر، بحران اقتصادی در غرب باعث شده كه گردشگران كمتری برای سفر به آفریقا رغبت كنند و دولت ها نیز تمایلی به ارایه كمك های مالی نداشته باشند. وضعیت اقتصادی غرب، ممكن است فرستادن ارز از سوی آفریقاییان مقیم خارج را نیز با بحران رو به رو كند. هم اینك سالانه 50 میلیارد دلار ارز از همین راه وارد آفریقا می شود.

به علاوه، كاهش رشد اقتصادی چین به معنای كاهش بهای نفت خواهد بود كه این روی اقتصاد كشورهای آفریقایی صادر كننده نفت، مانند نیجریه، تاثیر خواهد گذاشت.

اما شاید بدترین تهدید از جنبه اشتغال متوجه آفریقا باشد. برآورد كارشناسان حاكی است كه بیش از نیمی از دویست میلیون جوان آماده به كار در آفریقا بیكار هستند. در حالی كه جمعیت آفریقا همچنان افزایش می یابد، اقتصاد فعلی در این قاره، به معنای گسترش مشكل بیكاری خواهد بود. دانشگاه ها، افراد تحصیل كرده بیشتری را به جامعه عرضه خواهند كرد كه هیچ فرصت شغلی ندارند و این بر تنش ها و فشارهای سیاسی در این كشور می افزاید.

مترجمام**9163** 1506





:: برچسب‌ها: رقص ,
:: بازدید از این مطلب : 121
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: