اخطار آمریکا به سوریه در مورد سلاح های شیمیایی
نوشته شده توسط : amatrack
شورشیان در حلب گفتند که یک تانک دولتی را گرفته اند

شورشیان گفتند که دوشنبه بخشی از حلب را اشغال کردند

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا به بشار اسد رئیس جمهوری سوریه اخطار داده است که دولتش در صورت استفاده از سلاح های شیمیایی جوابگو شناخته خواهد شد.

او پس از آن صحبت می کرد که دمشق گفت این سلاح ها را نه در داخل بلکه در صورت حمله خارجی به کار خواهد گرفت.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد گفت که اندیشه استفاده از سلاح های شیمیایی "مشمئزکننده" است.

همزمان نبردهای شدید در حلب، که مخالفان مسلح ادعا می کنند بخش هایی از آن را اشغال کرده اند، در جریان بوده است.

گزارش های تایید نشده از سوی فعالان حاکیست که نیروهای امنیتی ممکن است به زندان مرکزی شهر حمله کنند.

تهدید شیمیایی

واکنش تند بین المللی ساعات پس از آن صورت گرفت که جهاد مقدیسی سخنگوی وزارت خارجه سوریه برای اولین بار اذعان کرد که انبار سلاح های شیمیایی در این کشور وجود دارد.

او گفت این سلاح ها در جایی امن انبار شده و سوریه هرگز از آنها علیه غیرنظامیان استفاده نخواهد کرد مگر آنکه "تحت تعرض خارجی قرار گیرد."

اما آقای مقدیسی بعدا گفت که اظهاراتش سوء تعبیر شده است و دولت گفت که اشاره او به سلاح های شیمیایی دارای ماهیت فرضی بوده است.

عمران الزوبی وزیر اطلاعات سوریه به یک ایستگاه رادیویی در دمشق گفت که سوریه فقط به این دلیل که موضوع در خارج مطرح شده درباره آن صحبت کرده است. او گفت این حرف که سوریه علیه مردم خود از آنها استفاده نخواهد کرد «به این معنی نیست که سوریه چنین سلاح هایی دارد.»

آمریکا و اسرائیل در مورد سرنوشت سلاح های شیمیایی سوریه ابراز نگرانی کرده اند و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از "تهدید خیلی بزرگ" افتادن این ذخایر به دست گروه اسلامگرای حزب الله لبنان، متحد آقای اسد، صحبت کرده است.

وزارت خارجه در واشنگتن گفت احتمال استفاده از چنین سلاح هایی "کاملا غیرقابل قبول" خواهد بود.

آقای اوباما نیز افزود: "اگر آنها دچار اشتباه تراژیک استفاده از این سلاح ها شوند، از سوی جامعه جهانی و آمریکا مسئول شناخته خواهند شد."

کیم غطاس خبرنگار بی بی سی در واشنگتن می گوید مقام های آمریکایی از بحث درباره جزئیات هرگونه طرح احتیاطی در مورد سلاح های شیمیایی سوریه خودداری می کنند اما آنها اذعان کرده اند که هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته در سفری به اسرائیل درباره موضوع گفتگو کرده است.

درگیری های حلب

مخالفان مسلح سوریه گفتند که آنها کنترل ناحیه صلاح الدین، واقع در حلب پرجمعیت ترین شهر سوریه را روز دوشنبه به دست گرفته اند اما نبرد در آنجا و سایر محلات تا ساعات دیروقت ادامه داشت.

ویدئوهای تایید نشده مخالفانی را که پس از گرفتن یک تانک در محله ساخور شادمانی می کردند نشان می دهد و ایان پنل خبرنگار بی بی سی در حومه حلب می گوید شاهد صدها شورشی بود که به سمت شهر می رفتند.

در پایتخت اما وضع متفاوت بود. ویدئوها نیروهای دولتی را نشان می داد که خانه به خانه در جستجوی جنگجویان شورشی در محلاتی در دمشق که از مخالفان پس گرفته شده بودند.

غیرنظامیان در محله قابون در این شهر شکایت داشتند که نتوانسته اند خانه هایشان را ترک کنند و گفته شد که نیروهای دولتی در محله "میدان" که قبلا در اختیار شورشیان بود موضع گرفته اند.

همزمان انفجارها و آتشبار گلوله از زندان واقع در مرکز شهر حمص شنیده شده است. گفته می شود که ماموران غیرمسلح پلیس زندان به مخالفان پیوسته اند، مساله ای که مقام های دولت پیشتر رد کرده بودند.

همزمان بحران پناهجویان در داخل و خارج سوریه عمیق تر شده است.

به گفته سازمان صلیب سرخ تخمین زده می شود که ۱.۵ میلیون نفر در داخل کشور بی خانمان شده اند. ۱۱۵ هزار نفر دیگر به کشورهای همسایه گریخته اند.

سازمان رصدخانه حقوق بشر سوریه روز یکشنبه گزارش داد که حداقل ۱۹ هزار و ۱۰۶ نفر از ماه مارس ۲۰۱۱ – زمان شروع اعتراضات ضددولتی - کشته شده اند.

دولت سوریه خشونت ها را به "گروه های تروریستی مسلح" مورد حمایت کشورهای خارجی نسبت می دهد.





:: برچسب‌ها: باغ , نیویورک شهرستان ,
:: بازدید از این مطلب : 161
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: