گزارشات ضد و نقیض از افزایش قیمت مرغ در ایران
نوشته شده توسط : amatrack

قیمت مواد غذایی در ایران گران می شود

گزارشها از ایران حاکی از گران شدن بی وقفه مواد غذایی از جمله گوشت مرغ است. دولت در تلاش برای آنچه تنظیم بازار توصیف می کند مرغ را به قیمت دولتی عرضه می کند، اما برای خریدن مرغ دولتی، صفهای طولانی شکل می گیرد.

برای پخش این فایل، نرم افزار "جاوا اسکریپت" باید فعال شود و تازه ترین نسخه "فلش" نیز نصب شده باشد

حسین رادمرد، سرپرست معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران از توزیع بیش از ۵۰ هزار تن مرغ منجمد در روزهای آینده در سراسر کشور خبر داده است.

آقای رادمرد گفته است که با توجه به کاهش تولید مرغ در کشور، توزیع مرغ های منجمد وارداتی با هدف تنظیم و از بین بردن کمبود بازار صورت می گیرد.

او همچنین گفت که دو کشتی حامل ۲۰۰ هزار تن کنجاله سویا دیروز تخلیه شده و بزودی این ماده در اختیار مرغداری ها گذاشته می شود. بنا به توافق وزارت صنعت، معدن و تجارت به ازای هر ۲ و نیم کیلو کنجاله، مرغداری ها باید یک کیلو مرغ تحویل این وزارتخانه بدهند.

در همین حال خبرگزاری جمهوری اسلامی نوشته است: "پس از توافق مسئولان دولت و بخش خصوصی انتظار می رفت که توافق حاصله بین شرکت پشتیبانی امور دام و اتحادیه سراسری دامداران در ۱۹ اردیبهشت ماه امسال، برای ساماندهی بازار به هم ریخته مرغ، دست کم یک ماه بعد به بار بشیند که این اتفاق تاکنون رخ نداده است."

بر اساس این گزارش، طبق قرار مسئولان دولتی و بخش خصوصی مقرر شده بود تا ۱۰۰ هزار تن کنجاله سویا در دو مرحله به اتحادیه سراسری مرغداران تحویل شود و این اتحادیه در قبال آن، مرغ را بر اساس نرخ اسفند ماه سال گذشته به بازار عرضه کند.

براساس گزارش های دریافتی، قیمت مرغ در ۵ سال گذشته ۲.۵ برابر افزایش داشته است

همچنین بر اساس توافقی که در این مورد صورت گرفته بود، قرار شد که اتحادیه مرغداران در قبال تامین کنجاله سویا، تا ۵۰ درصد تولید کشور (معادل ۹۵۰ هزار تا یک میلیون تن مرغ) را برای عرضه در بازار مصرف با نرخ تعیین شده، ارائه کند.

این در حالی است که بر اساس گزارش خبرگزاری دولتی ایران، حدود دو ماه پس از توافق مذکور، اخبار ضد ونقیض حاکی از فروش حواله های نهاده های مورد نیاز مرغداران در بازار آزاد توسط برخی عوامل اتحادیه سراسری مرغداران است.

اما حسین مقدم نیا، رئیس اتحادیه سراسری مرغداران به خبرگزاری ایرنا گفته است: "اتحادیه در این مورد هیچ تخلفی نکرده است."

در همین حال نعمت الله ترکی، معاون برنامه ریزی استانداری تهران به خبرگزاری مهر گفته است: "بر اساس اسنادی که مسئولان شرکت پشتیبانی امور دام ارائه کردند، تاکنون ۵۰ هزار تن کنجاله سویا در اختیار اتحادیه های مرغداران گوشتی قرار گرفته تا بین مرغداران سراسر کشور توزیع شود".

به گفته آقای ترکی، به این ترتیب اتحادیه های مرغداران می بایست در قبال دریافت این نهاده ارزان قیمت، نرخ مرغ را در بازار کاهش می دادند که متاسفانه در عمل چنین اتفاقی نیفتاده است.

در حالی که بر اساس گزارش های دریافتی، قیمت مرغ در ایران در ۵ سال گذشته ۲.۵ برابر افزایش داشته است، حسین رادمرد، سرپرست معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت از ایجاد ثبات و آرامش در بازار خبر داده و گفته است که "هم اکنون در بازار هیچ کمبودی از نظر کالاهای اساسی وجود ندارد".

آقای رادمرد ضمن اشاره به کاهش قیمت گوشت قرمز و مرغ گفته است که با توجه به توافقاتی که در مورد تامین نهاده های دامی صورت گرفته، "میانگین قیمت گوشت قرمز و مرغ به شدت کاهش یافته است".

به گزارش خبرگزاری ایسنا، افزایش قیمت مرغ در چند روز گذشته به دلیل "گران فروشی ناشی از حضور واسطه گران و سوءاستفاده دلالان برای تحمیل قیمت" بوده و اکنون قیمت مرغ به حد متعادل خود بازگشته است.

منتقدان دولت ایران می گویند که افزایش قیمت مواد خوراکی در ایران یکی از تبعات تحریم های بین المللی و اجرای ناقص طرح هدفمندکردن یارانه ها در این کشور است.





:: برچسب‌ها: حزب , پاییز ,
:: بازدید از این مطلب : 210
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: